Místo Kotlebovců by ve vlacích na Slovensku mohli hlídkovat Romové
Hlídky krajně pravicové Lidové strany (LSNS) Mariana Kotleby ve vlacích na Slovensku mohou snadno pokračovat i poté, co je slovenský parlament zakázal. Podle poslance Igora Matoviče z opozičního hnutí Obyčejní lidé a nezávislé osobnosti by pořádek ve vlacích vyřešily hlídky romské.
Matovičův návrh vychází z projektu Romských občanských hlídek, který vytvořil a v roce 2014 uvedl do praxe tehdejší zmocněnec vlády pro romské komunity Peter Pollák. V hlídkách, které stát o rok později v prosinci zrušil, působilo 325 Romů. „Projekt se velmi osvědčil, hlídky chválily obce, města i policie. Strana Most má svého zplnomocněnce pro romské komunity, ale ten za 10 měsíců nebyl schopný tento úspěšný a prověřený projekt obnovit,“ uvedl Pollák.
Matovič podle serveru novinky.cz také připomněl, že stát má k dispozici 380 milionů Eur z eurofondů na řešení romské problematiky. Z těchto zdrojů by podle Polláka mohly být romské hlídky ve vlacích financovány – stejně tak jako dříve hlídky občanské.
Do problematických spojů by se měli nasadit právě tito ověření lidé. „Pokud z vyzkoušených Romů uděláme strážce pořádku, bude to nejsilnější krok proti rasismu u nás,“ uvedl Matovič.
„Když jsme někam přišli, měli lidé před námi respekt. Už jenom naše přítomnost působila preventivně. Známe místní v terénu, známe povahu lidí, vyrůstali jsme s nimi. Nám toho řeknou více než policii. Dokážeme odhadnou, co si vymýšlejí, ověřit si informace u jejich rodiny a známých. Komunikujeme spolu v rodném jazyce, kterému policajti nerozumějí. Už jen díky tomu, že spolu mluvíme stejně, v nás mají větší důvěru. Dělali jsme tu práci vděčně, a rádi bychom ji dělali i dále,“ přiblížili bývalí členové romských občanských hlídek na tiskové konferenci hnutí Obyčejní lidé a nezávislé osobnosti.
Dosavadní Kotlebovy hlídky ve vlacích svévolně hlídkují od dubna. Sám Kotleba se netají tím, že hlídky jsou prvním krokem domobrany. Proti jejich přítomnosti ve vlakových spojích se slovenské státní železnice vymezily. Vznikl kvůli nim i nový přepravní řád, který zakázal ve vagonech provádět politickou agitaci. Na podzim loňského roku slovenský parlament schválil novelu zákona o drahách, na základě které může od února 2017 dohlížet na veřejný pořádek ve vlacích a na nádražích pouze policie a osoba určená dopravcem.
Matovič však tento zákon považuje za bezzubý – pokud se totiž budou nacionalistické hlídky tvářit jako běžní cestující, naplní tím literu zákona a z vlaků je nikdo nedostane. „Kotlebovi stačí, aby řekli, že nejsou hlídka a nikdo s nimi nic nezmůže. Pokud totiž zasáhnou jako občané, nic neporuší,“ řekl. Lidem, kteří těmito vlaky cestují a mají oprávněný strach o svoji bezpečnost, ani těm, kteří nechtějí být pod dohledem Kotlebovců, tak zákon podle něj vůbec nepomohl.
Vlakové hlídky LSNS se ukázaly být velmi účinným marketinkovým nástrojem Kotlebovy strany. Video, na kterém členové hlídky pomáhají policistům při zásahu proti opilému Romovi, vidělo na sociální síti téměř půl miliónu lidí. “Odborníci na extremismus v hlídkách vidí pokus o vzkříšení Rodobrany – polovojenské organizace z dvacátých let minulého století. Její členové tvořili elitu Hlinkovy gardy, která za druhé světové války pronásledovala Čechy, Židy i režimu nepohodlné Slováky,” napsal v dubnu 2016 server ČT 24.