Mediální obraz Romů na Slovensku: Stereotypy i házení do jednoho pytle
Občanské sdružení Romano kher – Rómsky dom vypracovalo ve spolupráci s Akadémiou médií analýzu vybraných slovenských médií, která se výrazně podílejí na vytváření obrazu menšin u veřejnosti. Průzkum monitoroval období od začátku června do konce října 2015.
Analýza ukázala, že stejně tak jako dosud mnohá média prezentovala Romy jako homogenní skupinu, prezentovala také uprchlíky jako jednolitou skupinu, se kterou jsou především problémy. Podpořili je v tom i politici, kteří označili „romský problém“ jako neřešitelný a jako dostatečně odrazující od přijímání uprchlíků.
Romy zatlačili do pozadí z hlediska mediálního prostoru uprchlíci, avšak z hlediska zpracovávání menšinové tematiky se podle autorů průzkumu nic nezměnilo. Některá média, jako třeba Denník N, SME, RTVS, aktualne.sk, cíleně obhajovaly dobré příklady a snažily se tak vylepšit negativní obraz Romů. Na opačném pólu jsou média, která u respondentů utvrzují stereotypy a předsudky.
Podle autorů analýzy se nesprávného informování dopouštějí i média, jejichž přístup k romských tématům je většinou objektivní. Jako příklad uvádějí tvrzení deníku SME ze dne 23.10. 20115: „„Pod vysokou dlouhodobou nezaměstnanosti se podepisuje nejvíce nízká zaměstnanost určitých skupin obyvatel včetně mladých lidí, nízko kvalifikovaných pracovníků a Romů“. Podle Martina Filka z Institutu finanční politiky se však počet Romů na Slovensku odhaduje na 350 tisíc lidí, z nichž je přibližně 42 tisíc nezaměstnaných a většina není evidovaná na úřadu práce.
Nepříznivou skutečností je vysoký počet příspěvků o Romech žijících v osadách. Z 309 analyzovaných příspěvků bylo 145, ve kterých nebylo uvedené bydliště a 102, tedy téměř jedna třetina, byla o Romech žijících v osadách. Přitom podle Atlasu romských komunit na Slovensku žije přibližně polovina Romů rozptýleně mezi majoritou. Novináři také často v příspěvcích nedávají prostor Romům, o kterých informují. V případě, že poskytnou prostor, často uvedou Romy anonymně nebo označením osadník nebo obyvatel osady.
„Romové, podobně jako uprchlíci, nemají možnost se bránit, protože nemají přístup k médiím, nemají politickou stranu, která by je obhajovala. Ovlivnit názory nebo negativní nálady ve společnosti, prezentovat Romy jako jednu z národnostních menšin, jejíž příslušníci žijí na Slovensku staletí, jako lidi, kteří jsou různorodí a jsou z různých společenských vrstev, a kteří jsou v každé oblasti součástí společnosti, mohou hlavně novináři z většinových médií,“ uvedla Agnes Horváthová ze sdružení Romano kher – Rómsky dom. Přestože jsou Romové občané Slovenska, v médiích je podle ní novináři často prezentují jako odlišnou skupinu obyvatel.
Vzorek sledovaných médií tvořily deníky SME, Denník N, Hospodárske noviny, Plus jeden deň a Nový Čas (a jejich on-line mutace), časopis Plus 7 dní, webové portály aktualne.sk, aktuality.sk a topky.sk, televizní stanice TV Markíza, TV JOJ, Jednotka a všechny okruhy Slovenského rozhlasu.