Rozsáhlá analýza politického bulváru Parlamentní listy: Vymyšlené zprávy, radikalismus, vykradené texty
"Webu Parlamentnilisty.cz se v honbě za čteností podařilo nasát masu
rozhněvaných čtenářů – radikálů zleva i zprava," napsal
v rozsáhlé analýze tohoto bulvárního serveru publicista Tomáš Urban v
příloze Orientace Lidových novin.
Návštěvnost Parlamentních listů (PL) se letos v březnu podle měření
NetMonitoru přehoupla přes šest set tisíc čtenářů měsíčně. Staly se
nepřehlédnutelným fenoménem zdejší mediální scény. Projekt přitom od počátku
obklopuje specifická mlha. Zjistit, co se za seriózně vypadajícím layoutem s
křiklavými titulky skrývá, je skoro detektivní práce.
Tvůrci PL až na naprosté výjimky neposkytují rozhovory, vedení redakce se
neúčastní novinářských fór a jejich novináři nejsou součástí běžné fluktuace,
jak je vidět v jiných redakcích. Čtenáři i novináři k nim zastávají vyhraněné
postoje, i když v „mainstreamových“ médiích je jejich příznivců o poznání méně.
Daleko víc lidí je prostě sdílí, protože „jich“ je na Facebooku hodně a jejich
název zní docela důvěryhodně.
Pět minut pro pana Žida, pět minut pro pana Hitlera
Obchodní model Parlamentních listů je jednoduchý: co nejvyšší čtenost (a na
ní navázaná inzerce) s minimálními náklady; prostředkem k tomu jsou chytlavé
titulky a kontroverzní témata. „Konflikt většinou stavíme tak, že na otvíráky
dáváme názory proti sobě. To znamená, že jeden říká extrémní názor, druhý říká
jiný extrémní názor. A to je vlastně podstata projektu, že vyvoláváme diskusi a
chceme, aby lidé z politických profilů reagovali, aby čtenáři reagovali, takže
jsme i provokativní,“ řekl Michal Voráček.
„Zásada „Pět minut pro pana Žida, pět minut pro pana Hitlera“ se v praxi
Parlamentních listů nejen doslovně naplňuje, ale je brána jako výchozí bod!“
dodává publicista Tomáš Urban.
Vymyšlené zprávy, na ověřování není čas
"Redaktoři PL musí plodit text za textem. V počátcích měli stanovenou normu
článek za půl hodiny – a na ověřování a editoriální kontrolu logicky nezbývá čas.
Těžko se divit, že po jistou dobu vydávaly vymyšlené zprávy spolupracovníka
redakce, v minulosti kandidáta Dělnické strany, Václava Prokůpka, který se v PL
nejvíc proslavil vypuštěním kachny o romském pokladníkovi," píše Urban o staré
kauze, na kterou
upozornil jako první server Romea.cz.
Obchodní model s absencí redakční zodpovědnosti nyní společnost Our Media
rozšiřuje do sítě oficiálně se tvářících webů Krajských listů či Regionálních
novinek. Během letošního podzimu se chystá expanze na Slovensku.