ROM-ACT: Projekt, který má opravdový dopad na romské ženy v Evropě
Evropská unie dlouhodobě kritizuje členské státy kvůli diskriminaci Romů,
zejména pak romských dětí a žen. Jednotlivé státy osmadvacítky dokonce vyzývá,
aby přijaly účinná opatření k zajištění rovného zacházení s Romy v přístupu na
trh práce a k pracovním příležitostem.
V souvislosti s tím evropské instituce několikrát zdůraznily, že situaci může
zlepšit i uznávání neformálního vzdělávání a informálního učení. A projekt ROM-ACT,
na kterém společně participují organizace z České republiky, Rumunska, Řecka,
Irska a Španělska, chce prostřednictvím tohoto vzdělávání zlepšit vzdělání,
sociální situaci a pracovní příležitosti evropských Romek.
Během fungování projektu projde procesem uznávání neformálního vzdělávání
padesát romských žen. Všechny zapojené země tak získají zkušenosti, které mohou
využít v budoucnu především pro ovlivnění legislativy a pravidel v oblasti
uznávání výsledků dalšího vzdělávání. A to takovým způsobem, aby byl systém co
nejvíce přístupný právě nízkokvalifikovaným skupinám obyvatel, k nimž romské
ženy v Evropě patří.
ROM-ACT bude po celou dobu doprovázet i informační kampaň. Vznikne například
DVD, které veřejnosti nabídne profily romských žen, jež prošly procesem uznávání
neformálního vzdělávání a informálního učení. Vytvoří se také manuál – ten bude
obsahovat informace a doporučení, jak takové vzdělávání může pomoci právě
nízkokvalifikovaným ženám.
„Projekt je inovativní především svou metodikou, protože romské ženy zapojuje
do diskusních skupin přímo a reflektuje jejich příspěvky a požadavky. A v
neposlední řadě je ojedinělý v tom, že zahrnuje intergenerační dialog romských
žen různého věku a zázemí,“ říká koordinátorka projektu v Česku Martina
Horváthová ze z. s. Slovo 21, který v ČR projekt realizuje.
Hlavní výstupy projektu jsou obsaženy v pěti Národních zprávách, které
zaznamenávají připomínky samotných romských žen i pracovníků NNO k tomu, jak
systémy zpřístupnit Romkám. Z těchto Národních zpráv vnikne v průběhu projektu
Evropská zpráva, která bude obsahovat nejnovější připomínky k systémům uznávání
neformálního a informálního učení v Evropě a další doporučení od samotných
romských žen, zástupců center pro vzdělávání dospělých a romských organizací.
Konsorcium projektu ROM-ACT tvoří sedm partnerských organizací z pěti zemí
EU. Více o projektu a partnerech se dozvíte na
jeho webových stránkách.
Další informace
naleznete ZDE a také
ZDE.
Na projektu se podílí sdružení Slovo 21
Projekt ROM-ACT project (Zpřístupnění systémů uznávání neformálního
vzdělávání a informálního učení romským ženám) – 527507-LLP-1-2012-1-ES-GRUNDTVIG-GMP
– je spolufinancován programem Grundtvig. Tato zpráva odráží pouze názory autorů
a Komise nemůže nést odpovědnost za jakékoli užití vzniklá z informací zde
obsažených.