Slovo 21: Praktická škola není pro budoucnost romských dětí prospěšná
Romské děti patří na základní, ne praktické školy. O tom se snaží diskutovat pracovníci občanského sdružení Slovo 21 přímo s romskými rodiči. Nejnovější projekt občanského sdružení Slovo 21 „Mami, tati, já chci do školy“ se jim snaží sdělit o tom, že praktická škola není pro budoucnost jejich dětí prospěšná. Prostřednictvím divadelních scének nebo projekce úspěšného hudebního videoklipu „Nebuď dilino!“, který na internetu doposud zhlédlo téměř 90 tisíc lidí, je motivuje a informuje o důležitosti kvalitního vzdělání pro jejich děti. Právě romští rodiče mají totiž neadostatek informací o možnostech vzdělání. A to přispívá k pokračující segregaci romských žáků v bývalých zvláštních školách.
Proto v rámci projektu „Mami, tati, já chci do školy“ probíhá od září letošního roku celkem 10 workshopů na různých místech ČR s vyšším počtem romských obyvatel – v Ostravě, Mladé Boleslavi, Brně, Hradci Králové, Českém Krumlově, Plzni, Chodově u Karlových Varů, Trmicích, Přerově nebo v Praze. Tady jsou rodiče informováni o svých právech a právech dítěte pomocí scének, v nichž herci pomocí různých modelových situací vytvářejí skutečný příběh ze života. Poté dají možnost i rodičům, aby aktivně vstoupili do hry a vlastními příspěvky ukázali ostatním, jak se v podobné situaci chovají nebo by se zachovali. Názorným způsobem, prostřednictvím metod zážitkové pedagogiky jsou rodičům předány faktické informace o důsledcích zařazení dítěte do specializovaného školství. Dostane se jim konkrétních odpovědí na praktické otázky, kolik speciálních škol v regionu existuje, získají přehled o situaci školských zařízení v jejich městě. Do workshopu se aktivně zapojí i ti nejmenší, kteří si nakonec mohou některé pracovní listy a základní školní pomůcky odnést sebou domů.
„Segregaci romských dětí dlouhodobě kritizují jak nejrůznější mezinárodní instituce, tak české, které se angažují v boji proti vyloučení romských žáků z hlavního vzdělávacího proudu. Řada romských dětí na současné nastavení systému doplácí, zažívá neúspěch, potýká se s předsudky učitelů a vyloučení z kolektivu spolužáků. Proto romské děti končí často v praktických školách, ačkoli intelektově by na klasické základní vzdělání dosáhli,“ říká Michal Miko, koordinátor projektu.
Česká republika i šest let po rozsudku D. H. vyřazuje romské žáky z běžného vzdělávacího systému a odsouvá je do praktických škol. Podle České školní inspekce tvoří podíl romských žáků v praktických školách 26,4 %. Přestože v roce 2007 vyhrála skupina ostravských dětí žalobu, kterou podala k Evropskému soudu pro lidská práva za odepření plnohodnotného vzdělání tím, že byly nesprávně zařazeny do tehdejších zvláštních škol. Na základě rozsudku D. H. versus ČR tak byla česká vláda povinna odstranit segregaci ve vzdělávání. Výsledky šetření České školní inspekce z roku 2012 ale ukázaly opak, ani po pěti letech od rozsudku se nepodařilo segregaci zcela vymýtit a dál vznikají na různých místech republiky segregované romské třídy, či dokonce školy.
Nesprávná diagnostika pedagogicko-psychologických poraden, diskriminační jednání škol i neinformovanost romských rodičů jsou podle Slova 21 nejzávažnější příčiny, které stojí za zařazováním romských dětí do speciálního vzdělávacího systému. Zhruba čtvrtinu všech dětí, které praktické školy navštěvují, tvoří Romové, ačkoliv jedinců s lehkou mentální retardací, jimž jsou tyto školy určeny, je v ČR diagnostikováno 2,6 % populace.
Romové jsou nejdiskriminovanější skupinou lidí v ČR a čelí segregaci v českém vzdělávacím systému, jež vede k mizivým šancím uplatnit se na trhu práce. Následky tohoto desetiletí přehlíženého stavu se dnes nejvyšší měrou podílejí na napjaté situaci ve společnosti. Romští rodiče nemají dostatečné povědomí o tom, že mohou rozhodnout, jakou školu bude jejich dítě navštěvovat. Nedostanou se k nim – často v důsledku selhání orgánů školské správy – adekvátní informace o rodičovských právech, ale také povinnostech a odpovědnosti. Občanské sdružení Slovo 21 projektem „Mami, tati, já chci do školy“ napomáhá k tomu, aby se i sami Romové emancipovaně podíleli na integraci svých dětí do běžného vzdělávacího systému.
Projekt je podpořen organizací pro bezpečnost a spolupráci v Evropě a pražskou kanceláří Nadace Heinricha Bölla.