Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Proč a jak učit o historii Romů? Odpovědi bude hledat panelová diskuze

19. listopadu 2018
Čtení na 2 minuty
Seminář spolku Romano džaniben Proč a jak zapojovat historii Romů do výuky

Spolek Romano džaniben pořádá 22. listopadu v kavárně Alta v Praze od 18 hodin panelovou diskuzi zaměřenou na současnou praxi a možnosti výuky romské historie na základních a středních školách. V rámci večera budou představeny i nově upravené výukové stránky Krajinou příběhů.

Ke společné debatě přispějí hosté, kteří na projektu Krajinou příběhů dlouhodobě spolupracují. Diskutovat budou antropoložka a pedagožka Markéta Hajská ze Semináře romistiky na FF UK, hudebník a aktivní pamětník pan Ladislav Goral, který navštěvuje školy v rámci dílen pro studenty, a teolog, duchovní a pedagog Martin Chadima z pražského Gymnázia Sázavská, kde se již několik let dílny k romské historii konají. Debatní večer bude moderovat romistka a publicistka Renata Berkyová.

V rámci večera bude představen i zásadně přepracovaný web Krajinoupribehu.cz, který shromažďuje příběhy z romské historie 20. století na českém území. Historické texty a vyprávění pamětníků se zde váží ke konkrétním lokalitám, které jsou zobrazeny v interaktivních mapách. Příběhy jsou doplněny o metodickou podporu pro práci s texty ve výuce tak, aby především pedagogové měli k dispozici námět, jak lze s konkrétním textem pracovat. Internetová učebnice je tak určena především pedagogům, kteří chtějí romskou historii do výuky zapojit.

V rámci projektu Krajinou příběhů se už několik let konají na druhých stupních základních škol a středních školách dílny romské historie. Jak pro Romea.cz přiblížila koordinátorka projektu Markéta Skočovská: “Cílem dílen je, aby žáci potažmo studenti získali základní přehled o historii Romů na našem území i ve světě a seznámili se s metodou orální historie, díky níž se tato historie uchovává. Účastníci dílen se v doprovodu lektorů projektu setkávají s romskými pamětníky ideálně v jejich domácím prostředí, což jim umožňuje nahlédnout do jejich každodenního života. Pomocí vedených rozhovorů získávají poznatky o nedávné historii Romů, jazyce, zvycích, kultuře, ale také osobních názorech.”

“Pamětníků, kteří by byli ochotní a schopní přijmout u sebe návštěvu větší skupiny žáků, nebo přišli do školy, bohužel ubývá. O to více si vážíme těch několika jako třeba pana Gorala, kteří neváhají svou energii věnovat mladé generaci a opakovaně vyprávějí svůj životní příběh i se všemi jeho nelehkými obdobími,” dodává Skočovská.

Ladislav Goral je i jedním z pamětníků nahraným v rámci projektu ROMEA o.p.s. Paměť Romů a jeho příběh můžete nahlédnout zde.

Čtvrteční panelovou diskuzi pořádá spolek Romano džaniben v rámci projektu Krajinou příběhů romské historie díky finanční podpoře Magistrátu hlavního města Prahy, Nadačního fondu obětem holokaustu a Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.

Pomozte nám šířit pravdivé zpravodajství o Romech
Teď populární icon