Máš na to? Víš, co podepisuješ?
Tvůj podpis je tvoje značka. Tvůj podpis je ale také vyjádření souhlasu s tím, co podepisuješ. Můžeš podepsat svůj slohový text, ale také žádost o vystavení klubové karty v tvé oblíbené restauraci nebo smlouvu o půjčce, kterou se zavážeš ke splátkám i na několik let. Cítíš ten rozdíl? Přemýšlej, co, komu a kde podepisuješ.
Telefon zdarma. Jen dnes!
Mirek (18), Honza (19)a Bára (18) cestou ze školy na ulici potkají prodejce tarifů mobilního operátora, který je ihned osloví: „Ahoj, vidím, že se dobře bavíte. Jste často v kontaktu se svými kamarády, ale chcete být častěji? Určitě posíláte hodně textovek. Pak tu pro vás mám jedinečnou nabídku, tenhle super výhodný tarif „Crazy“ právě pro vás! Stačí stovka měsíčně a můžeš psát bez omezení. Tato akce běží pouze dnes – obvykle tenhle tarif prodáváme za dvě stovky za měsíc!“
Mirek a Bára se okamžitě nadchnou. A prodejce je začne lákat ještě víc: „Pokud půjdete s podepsanou smlouvou ještě dnes na prodejnu, kterou máme kousek odsud, a zaplatíte 500 Kč, dostanete nový mobil zcela zdarma!“ Mirek s Bárou neváhají a okamžitě souhlasí. Prodejce vyplňuje potřebné údaje, prý aby jim vše usnadnil, Mirek a Bára následně podepisují vyplněný formulář. Honza chvílí váhá, nabídka je opravdu senzační. Chce po prodejci leták, aby se doma pobavil s rodiči, zda mu budou na každoměsíční platbu alespoň částečně přispívat. Prodejce ale žádný leták u sebe nemá a formulář mu prý vydat nemůže, protože jich má u sebe málo.
Přemýšlej, co, komu a kde podepisuješ.
Po měsíci přijde Mirkovi vyúčtování za používané telekomunikační služby, s předepsanou platbou k úhradě ve výši 553 Kč. Bára má zaplatit ještě asi o 100 Kč více. „Co se děje?“, ptají se. Společně jdou na pobočku, kde si před měsícem vyzvedli mobil, aby jim vysvětlili, proč mají platit tolik peněz za tarif, když jim prodejce na ulici slíbil, že budou platit jen stovku. Na prodejně jim po vyhledání čísla v databázi sdělili, že základní cena za jimi zvolený tarif činí skutečně 100 Kč, ale to pouze tehdy, pokud z tohoto čísla posílají zprávy pouze na čísla registrovaná u stejného mobilního operátora a pokud z čísla nevolají. Poslání zprávy do ostatních sítí stojí 5 Kč a volání za minutu 7,50 Kč.
Na reakci Mirka a Báry, že o těchto cenách nevěděli, odpoví prodejce, že tyto ceny byly součástí formuláře, který podepsali. Jenže před měsícem formulář za Mirka a Báru vyplnil na ulici prodejce, který je k podpisu zlákal.
Dvakrát měř
Napadá tě, co by mělo být v tomto případě jinak? Jak by měl vystupovat prodejce a jak by se měli zachovat Mirek a Bára?
Určitě vás hned napadá, že špatné a nevhodné je chování prodejce, který Mirka s Bárou neinformoval o všech podmínkách smlouvy. Ano, takového prodejce zákazník určitě neocení. Jenže smlouva je podepsaná a jediný, kdo v tuto chvíli doplácí na neférové jednání, je Mirek a Bára. Bohužel si skutečně nepřečetli, co podepisují. Na formuláři, který je však svou povahou smlouvou, jejímž podpisem se zákazník zavázal k odběru předmětné služby, bylo vše podstatné uvedeno, aby byla smlouva považována za platnou. Prodejce využil situace, při které získal zájem zákazníka a zároveň odvedl jeho pozornost od důležitých informací.
Na uvedeném příkladu vidíme několik základních momentů, které bychom si měli při výběru zboží nebo služeb vždy uvědomovat:
- Potřebuji teď hned nový tarif s novým telefonem?
- Neporadím se radši s kamarádem, který se o mobilní služby zajímá a který mi může poradit, jaké má tento tarif a mobil výhody a nevýhody?
- Neměl bych si promluvit s mámou a tátou/rodiči, jestli mám dost peněz, abych mohl měsíčně tarif platit, nebo jestli mi budou moct přispívat?
- Neměl bych si nechat nabídku ještě jednou v klidu projít hlavou a pokusit se vyhledat radu na internetu nebo se poradit s odborníkem?
A je třeba si klást ještě závažnější otázky:
- Jaký dokument podepisuji a proč?
- Jaké podmínky mi jsou kladeny?
- Kdy musím uhradit zakoupené zboží nebo službu, případně jaké platby, jak často a po jakou dobu se budou opakovat?
- Jak a kdy skončí můj závazek?
- Bude nabízená cena stejná po celou dobu platnosti smlouvy?
- Je nabízená cena finální nebo budu muset hradit ještě nějaké jiné úhrady, poplatky?
Další znamení, které by nás mělo varovat, je údajná nabídka speciální akce, která se nebude opakovat – tedy pokud nepodepíšu ihned, přijdu o výhodnou cenu.
Zároveň je zcela na místě se ptát, proč prodejce poskytuje tyto služby na ulici, kde často nemáme dostatek času a prostoru si návrh smlouvy v klidu přečíst a seznámit se s tím, k čemu se zavazujeme. Další znamení, které by nás mělo varovat, je údajná nabídka speciální akce, která se nebude opakovat – tedy pokud nepodepíšu ihned, přijdu o výhodnou cenu. Prodejce se snaží s námi manipulovat a ovlivnit naše rozhodování. Také zpozorněme, pokud nám prodejce nechce poskytnout návrh smlouvy k prostudování s sebou domů – to rovněž signalizuje, že prodejce ve skutečnosti nechce, abychom byli o podmínkách smlouvy detailně informováni.
Přemlouvají vás? Zpozorněte
Vždy si přečtěte, co listina, kterou se chystáte podepsat, obsahuje. I kdyby vás osoba, která vám listinu předkládá, přemlouvala, že vám již vše řekla a že je tedy zbytečné si dokument číst, že tím ztrácíte čas. Nadpis uvedený v listině neznamená, že obsah tomuto nadpisu také odpovídá. Vždy zpozorněte, pokud máte dojem, že jste k podpisu tlačeni či přemlouváni. Je to váš podpis a budou to vaše starosti.
Výše jsme si ukázali jednu z mnoha situací, která dokládá, že náš podpis má důležitou váhu. Na druhou stranu je potřeba mít na paměti, že ne vždy je pro uzavření konkrétní smlouvy náš podpis vyžadován, tedy že je nutná písemná forma konkrétního právního jednání. Náš podpis na smlouvě je však často jednoznačný doklad toho, že jsme smlouvu skutečně uzavřeli a s jejími podmínkami souhlasili. Případný opak musíme tvrdit a prokázat my sami.
S výše uvedeným úzce souvisí také to, jaké informace o sobě ostatním sdělujeme. Rodné číslo je náš identifikátor, stejně tak číslo občanského průkazu. Jedná se o údaje, které mohou být zneužity v náš neprospěch a k naší újmě. Buďme proto ostražití!
Příště si řekneme více o tom, zda a jak se mohli Mirek a Bára zprostit svého závazku po podepsání smlouvy na ulici a kam se mohou obrátit se svou žádostí o radu.
Slovník vybraných pojmů
Smlouva – je výrazem právního jednání dvou či více stran. Např. u kupní smlouvy označujeme jednu stranu jako prodávající, druhou stranu za kupující. Smlouva vzniká na základě projevu vůle, souhlasu všech zúčastněných stran být ze smlouvy zavázán. Smlouva je tedy svou povahou dohodou všech zúčastněných stran, nikoli nařizovacím aktem, kterým by jedna strana určovala, diktovala podmínky straně druhé. Žádná ze stran nesmí být k uzavření smlouvy nucena nebo přesvědčována, jedná se o svobodné rozhodnutí strany smlouvu uzavřít. Pokud všechny zúčastněné strany s návrhem smlouvy souhlasí a smlouvu uzavřou, vznikají jim práva a také povinnosti, které si ve smlouvě dohodly.
Nabídka či návrh k uzavření smlouvy mohou být předkládány také formou formuláře. I v tomto případě se jedná o návrh smlouvy, jímž jste vázáni, pokud jej vyplníte a podepíšete.
Závazek – resp. závazkový vztah, na základě kterého se jedna strana takového vztahu – dlužník – zavazuje a je povinen druhé straně – věřiteli – poskytnout určité plnění (dluh), naopak věřitel je oprávněn takové plnění požadovat (pohledávka). Často však na obou stranách vznikají jak práva, tak povinnosti. Např. u kupní smlouvy je prodávající povinen dodat zboží, současně je však oprávněn požadovat zaplacení kupní ceny. Kupující je oprávněn požadovat dodání zboží, ale současně je povinen uhradit kupní cenu.
Závazek vzniká jak na základě právního jednání (např. smlouvy), ale také z porušení právních povinností a na základě dalších právních skutečností.
Termín splatnosti – označuje dobu, ve které je nutné zaplatit určitou částku. Pokud bude částka zaplacena po termínu splatnosti, vystavuje se osoba riziku, že po ní bude příjemce platby požadovat kromě základní částky (jistiny) uhrazení dalších plateb – zejména úroků z prodlení. Z uzavřené smlouvy, příp. ze zákona však mohou vyplývat nároky na další platby (např. smluvní pokuta).
Články v rubrice Máš na to? vznikají ve spolupráci s odborníky na dluhové poradenství – za RUBIKON Centrum je připravuje Kateřina Jirová, vedoucí programů k řešení zadluženosti spolu s právničkou Michaelou Tejnorovou.