Člověk v tísni: Půjčka u Provident Financial je sice drahá, ale podmínky mají jen 5 stran a jsou srozumitelné...
Známý poskytovatel nebankovních úvěrů firma Provident Financial je
v posledních měsících, díky
reklamě v níž je
doporučována neziskovou organizací Člověk v tísni, častým tématem.
„Organizace Člověk v tísni nás ocenila jako nejetičtějšího poskytovatele
nebankovních půjček. Také proto téměř jeden milion zákazníků v České
republice věří Providentu. Také vy nám můžete věřit,“ říká příjemný ženský
hlas v televizním spotu na pozadí šťastných lidí všech věkových kategorií.
NEPŘEHLÉDNĚTE
Člověk v tísni po smršti negativních reakcí nejprve zveřejnil stanovisko,
kde uvedl, že organizace Člověk v tísni souhlasila s využitím svého jména v
reklamním spotu firmy Provident Financial. Toto stanovisko z webových
stránek později zmizelo a nahradilo ho stanovisko podepsané finančním
ředitelem společnosti Člověk v tísni Janem Kamenickým. "Člověk v tísni
nechce a dost dobře ani nemůže Providentu zakazovat citování z Indexu
etického úvěrování, na druhé straně použití jména naší organizace ve
prospěch komerčního produktu na spotřebitelskou půjčku v poměrně razantně
vedené televizní kampani nám rozhodně radost nečiní. Naše organizace proto
bude v nejbližší době se zástupci Providentu jednat ve snaze nalézt
vhodnější formu, jak z Indexu etického úvěrování citovat," uvádí se v
"revidovaném" prohlášení ČvT.
Server Romea.cz zveřejňuje obě prohlášení v plném znění.
1. prohlášení ČvT: Provident – použití našeho jména v reklamě je v pořádku
Poslední dobou se objevují dotazy ohledně použití jména naší organizace v
reklamní kampani společnosti Provident. Dovolte nám, abychom ve stručnosti
shrnuli celou záležitost a vyvrátili tak možné pochybnosti.
Od roku 2009 do roku 2011 zveřejňoval Člověk v tísni tzv. Index predátorského
úvěrování, pomocí něhož porovnával cca šest velkých nebankovních společností.
Cílem tohoto nástroje bylo a stále je působit na tyto společnosti tak, aby samy
zlepšily podmínky, za kterých nabízejí své služby. Díky soustavnému mediálnímu
tlaku se podařilo dosáhnout značného pokroku. V roce 2011 došlo k tak zásadním
změnám, že se pracovníci ČvT tento nástroj rozhodli rozšířit o další parametry a
přejmenovat jej na Index etického úvěrování.
„V letech 2011 i 2012 Provident dosáhl v našem indexu nejlepšího výsledku a
dle našich kriterií se jedná opravdu o nejetičtější nebankovní společnost.
Jejich nevýhodou je jejich vysoká cena, avšak jejich smluvní podmínky jsou
krátké (cca 5 normostran) a srozumitelné pro každého, nepoužívají žádné sankce,
za posledních 5 let nevymáhali ani jednu pohledávku exekučně. Spolu s Cofidisem
je Provident jedinou nebankovní společností, která nevyužívá rozhodčí doložku.
Také se zavázali, že v případě vymáhání pohledávek se vzdají všech nákladů
spojených s právním zastoupením,“ vysvětluje výsledky analýzy její autor Daniel
Hůle.
"V Česku má cca 34 tisíc subjektů oprávnění k poskytování nebankovních úvěrů
a doposud jsme opravdu nenarazili na férovější firmu", doplňuje Daniel Hůle, a
pokračuje: „Jen pro ilustraci nabízím případ jednoho našeho klienta, kterému
nejmenovaná banka poslala 100 upomínek za prodlení u úvěru a klient nakonec jen
za upominky musel zapaltit 30 tisic! Známe také případ, kdy velká pojišťovna
vymáhala po jedné naší klientce přes 18 tisíc a to kvůli 34 korunám za úrok z
prodlení. A tak bych mohl pokračovat. Ani jeden případ by se u Providentu stát
nemohl.“
Přestože jsou výsledky indexu veřejné a kdokoliv je může použít, Provident
vznesl explicitní dotaz, zda výsledky mohou použít v rámci svého PR. Právě kvůli
veřejné povaze výsledků Indexu byl tento požadavek akceptován, pracovníci ČvT
nemohou a ani nechtějí zakazovat, aby tyto výsledky zveřejňoval. Za výsledky
analýzy si plně stojí. Stejně tak budou postupovat i v následujících letech a s
jinými „vítězi“ indexu.
Ačkoliv Provident organizaci nabízel například finanční dar na povodně, pomoc
byla odmítnuta. Za posledních pět let tak neobdržel Člověk v tísni od této
společnosti ani korunu. „Tyto peníze odmítáme právě proto, abychom jasně
deklarovali, že nejsme v této věci v žádném střetu zájmu,“ říká Daniel Hůle.
Autor: Martin Kovalčík, mediální koordinátor PSI
2. prohlášení ČvT: Použití jména Člověk v tísni v reklamě Providentu
Poslední dobou bylo jen velmi obtížné přehlédnout televizní kampaň
společnosti Provident, ve které je významným způsobem použito jméno
společnosti Člověk v tísni. V návaznosti na kampaň se pak objevilo a stále
objevuje množství dotazů, jak je možné, že ke spojení jména Člověk v tísni s
kampaní komerčního subjektu došlo a jaké je stanovisko vedení organizace. V
tuto chvíli nezbývá než přiznat, že toto stanovisko nebylo zpočátku
jednoznačné a poměrně obtížně jsme hledali konsenzus, jak k situaci
přistoupit. Pojďme si říci, proč tomu tak je.
Argumenty pro spojení s kampaní
Od roku 2009 do roku 2011 zveřejňoval Člověk v tísni tzv. Index
predátorského úvěrování, pomocí něhož porovnával cca šest velkých
nebankovních společností. Cílem tohoto nástroje bylo a stále je působit na
tyto společnosti tak, aby samy zlepšily podmínky, za kterých nabízejí své
služby. Díky soustavnému mediálnímu tlaku se podařilo dosáhnout značného
pokroku. V roce 2011 došlo k tak zásadním změnám, že se pracovníci
společnosti Člověk v tísni tento nástroj rozhodli rozšířit o další parametry
a přejmenovat jej na Index etického úvěrování.
V letech 2011 i 2012 Provident dosáhl v indexu nejlepšího výsledku. Stalo
se tak zejména proto, že podmínky Providentu jsou krátké (cca 5 normostran)
a srozumitelné pro každého, nepoužívají žádné sankce, za posledních pět let
dle našich informací nevymáhali ani jednu pohledávku exekučně. Spolu s
Cofidisem je Provident jedinou nebankovní společností, která nevyužívá
rozhodčí doložku. Provident se též zavázal, že v případě vymáhání pohledávek
se vzdá všech nákladů spojených s právním zastoupením. Protiváhou těchto
podmínek je vysoká cena produktů, pro nás je ale podstatné, že informace o
celkové ceně produktů je ze smluvních podmínek plně zřejmá.
Viděno touto optikou Provident v kampani nečiní nic jiného, než že cituje
z Indexu etického úvěrování, což je veřejný zdroj, jehož používání nejen
tolerujeme, ale i vítáme.
Argumenty proti spojení s kampaní
Člověk v tísni nepodporuje komerční subjekty v jejich reklamě a
marketingu. Určitou výjimkou může být pouze prodej přímo spojený s
fundraisingem společnosti a i s tímto nástrojem velmi šetříme a pokud ho
používáme, pak zejména ve spojení s veřejnými sbírkami. Spojení jména naší
společnosti s razantní kampaní Providentu je proto často vnímáno, jako
zaštítění kampaně jménem Člověka v tísni a skutečnost, že se jedná v prvé
řadě o Index etického úvěrování, je ve vnímání mnoha lidí upozaděna. Člověk
v tísni navíc v žádném případě nechce lidem doporučovat další zadlužování a
to ani prostřednictvím transparentního produktu.
Závěrem
Je zjevné, že argumenty pro a proti jsou principiálně jen obtížně
slučitelné – i proto byla naše reakce nejen na tomto webu mírně zmatečná.
Člověk v tísni nechce a dost dobře ani nemůže Providentu zakazovat citování
z Indexu etického úvěrování, na druhé straně použití jména naší organizace
ve prospěch komerčního produktu na spotřebitelskou půjčku v poměrně razantně
vedené televizní kampani nám rozhodně radost nečiní. Naše organizace proto
bude v nejbližší době ze zástupci Providentu jednat ve snaze nalézt
vhodnější formu, jak z Indexu etického úvěrování citovat.
Autor: Jan Kamenický, finanční ředitel společnosti Člověk v tísni