Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Komentáře

Linda Sokačová: Člověk v tísni spojením s Provident Financial ztrácí svou nezávislost a důvěru uživatelů sociálních služeb

02. září 2013
Čtení na 3 minuty
„Organizace Člověk v tísni nás ocenila jako nejetičtějšího poskytovatele nebankovních půjček. Také proto téměř jeden milion zákazníků v České republice věří Providentu. Také vy nám můžete věřit,“ říká příjemný ženský hlas v televizním spotu společnosti provident Financial na pozadí šťastných lidí všech věkových kategorií. (FOTO: repro YouTube.com Provident Financial)

Firma Provident Financial má
novou televizní reklamu. Mnohým jako hlavní
sdělení v hlavně nezůstane, jakou že novou úvěrovou nabídku poskytuje, ale to že
s touto společností spojuje svoje jméno a svou autoritu respektovaná organizace
Člověk v tísni.

NEPŘEHLÉDNĚTE

Ze začátku to mohlo vypadat, že Provident Financial (PF) využil svého
umístění v žebříčku rizik nebankovních úvěrových institucí bez vědomí Člověka v
tísni (ČvT). Opak je ale pravdou. ČvT užití svého jména v reklamě odsouhlasil a
vydal stanovisko, kterým dává jasně najevo, že nevidí žádný střet zájmů nebo
okolnosti, které by ČvT mohly poškozovat jako organizaci působící v sociální a
humanitární oblasti. Opak je ale pravdou. Jde o velmi problematický krok, který
vypovídá mnohé o tom, co Člověk v tísni ve své práci nepovažuje za důležité.

U Providentu nejde o žádnou novou strategii. Už dlouho se snaží prezentovat
jako společensky odpovědná firma a pro svou podporu hledá neziskové organizace,
které by ji napomohly v oblasti charity etablovat. Problémem ale je, že má hodně
společensky neodpovědný předmět podnikání. Proto se není moc co divit, že
vzbuzuje řadu kontroverzí. Úplnou novinkou ale je, že její obraz jako
společensky odpovědné firmy podpořila tak významná organizace, jako je Člověk v
tísni. Svou záštitou v podstatě říká, že pád do dluhové pasti není až tak
závažným problémem. Tomuto sdělení také odpovídá nová podoba a název hodnocení
nebankovních úvěrových institucí. V průběhu let se stal z predátorského indexu
Index etického úvěrování. Že v tom není žádný rozdíl? Řekla bych, že je a velký.
Zatímco starý název explicitně poukazuje na to, že lichvářské úvěrování rozhodně
není fajn a jde o to hodně vydělat, tak současný název jakoby se nám snažil
namluvit, že nejde o lichvu, ale etické půjčování bez dopadu na sociální a
ekonomické postavení domácností v ČR. Jako kdyby šlo spíš o to, jak velkým
písmem je úrok napsaný, než o jeho skutečnou výši.

Ne, nemyslím si, že tím, že Člověk v tísni propůjčil své jméno Provident
Financial, podporuje bezhlavé půjčování. Většina lidí si u nebankovních
společností zahrnutých v žebříčku nepůjčuje jen na nadbytečné a luxuní věci,
které nepotřebuje. Řada lidí si u Providentu nebo jiných společností půjčuje na
školní pomůcky svých dětí, opravu rozbitého počítače nebo na koupi ledničky.
Člověk v tísni však svou záštitou nad úvěry říká, že nevadí, pokud lidé spadají
do léčky vysokých splátek a vysokých úroků. Člověk v tísni už nestojí na straně
těch, kteří si půjčují, ale začíná být na straně těch, kdo peníze půjčují a
určují podmínky hry. Pokud nebankovní společnosti jsou etickými hráči, neúměrné
zadlužování kvůli vysokým úrokům a případně dalším poplatkům je jen na
odpovědnosti toho, kdo si půjčuje.

Spojení jména Člověka v tísni a Provident Financial je problematické zejména
díky tomu, že ČvT je zrovna ne nevýznamným poskytovatelem sociálních služeb.
Pracuje se sociálně vyloučenými nebo těmi, kteří jsou sociálním vyloučením
ohroženi. Program, v kterém tyto služby poskytují, se jmenuje Sociální
integrace. Na svých webových stránkách sám Čvt říká, že “Zpočátku se snaží
zabránit pokračujícímu sociálnímu propadu jednotlivce či celé rodiny. Po
stabilizaci situace je dalším úkolem nalezení řešení problémů, které sociální
pád zapříčinily.” Mezi mnoha jinými faktory hraje důležitou roli právě
zadlužování a lichvářské praktiky, které jsou s ním spojeny. Tímto spojením ČvT
ztrácí svou nezávislost a také důvěru v to, že to s uživateli a uživatelkami
svých služeb myslí dobře a chce jejich problémy pomoct řešit. A správně
identifikovat i důvody jejich problémů. Pokud bychom chtěli být hodně cyničtí,
mohli bychom se ČvT zeptat, jestli nechystá nový inovativní nátroj pomoci:
letáček s výhodnými a etickými nabídkami Provident Financial a doprovod k
pravidelnému týdennímu výběru splátek.

Pomozte nám šířit pravdivé zpravodajství o Romech
Teď populární icon