Český rozhlas: TOP 09 navrhuje, aby se romské děti vzdělávaly částečně i v romštině
TOP 09 navrhla, aby se romské děti vzdělávaly částečně i v jazyce, kterým
mluví v rodině, tedy podle TOP 09 v romštině. Odstranilo by to jazykové překážky
a usnadnilo výuku. Ostatní strany plán v zásadě podporují. Problém ale někteří
vidí v oddělených romských třídách. Informaci přinesl
Český rozhlas.
VÍCE na webu Českého rozhlasu
Jazyková bariéra je podle TOP 09 prý jednou z hlavních překážek, kterou
musejí překonávat malí Romové. Politici si od novinky slibují, že sníží počet
romských žáků, kteří končí na praktických školách. "Děti vtahujeme do školy v
době, kdy by se měly rozvíjet, ale tím jazykem je blokujeme. Ráda bych otevřela
otázku, která by umožnila využití romštiny jako pomocného jazyka v první, druhé,
možná i třetí třídě proto, aby získaly dobrý vztah ke škole,“ vysvětlila záměr
poslankyně TOP 09 Anna Putnová.
Část hodiny by prý mohla být vyhrazena i přímo výuce v romském jazyce. Třídy
by tak podle poslankyně Putnové mohly být oddělené.
Poslankyně chce téma přinést příští měsíc na školský sněmovní výbor, kterému
předsedá Jiří Zlatuška z hnutí ANO. „Já bych se romštině jako mateřskému jazyku
Romů nebránil. Problém by byl v dohledné době s počtem kvalifikovaných
vyučujících,“ upozornil Zlatuška, který ovšem ostře nesouhlasí s oddělenými
třídami pro výuku.
Nápad poslanců TOP 09 se nelíbí učitelům ve škole v Obrnicích. „Podle mě je
to velký nesmysl, protože děti už romštinu neznají, ani jejich rodiče už neumí
romsky. Vůbec s tím nesouhlasím,“ řekla pro
Český rozhlas učitelka Ivana Fejková. „Máme zkušenosti s tím, že romské
děti, které my tady máme, romský jazyk neovládají, a tudíž by tento návrh nebyl
akceptovatelný. Berme to jako jiný jazyk, než by byl ten vlastní, vyučovací.
Myslím, že by jim to práci spíš ztížilo, než zjednodušilo,“ dodal k tomu ředitel
obrnické školy Vladimír Šiman.
Stanislav Daniel z Celostátní asociace Romů sice zavedení jazyka na školách
nevylučuje, ale nedokáže si představit například výuku odborných předmětů. „Část
Romů říká: ‚Ano, romštinu jako výukový jazyk zavést.‘ Jako nepovinný jazyk, to
by možná smysl mělo. Těžko říct, jak by výuka v různých, i odborných předmětech
probíhala. Přiznám se, že si to nedovedu představit,“ řekl Stanislav Daniel.
Ministerstvo školství nicméně zatím o změně neuvažuje. Romštinu totiž mohou
školy už teď vyučovat jako nepovinný předmět. Podle náměstka ministra školství
Jindřicha Fryče je lepší motivovat romské děti, aby se postupně přizpůsobily
české jazykové kultuře.