Blog Radka Horvátha: Romské děti v ČR končí ve "zvláštních školách", v zahraničí prospívají. Někde je chyba!
Dovolím si ten luxus a popíšu jeden aktuální aspekt dneška velice nekorektně
a bez zbytečného slovíčkaření. Prostě po lopatě a narovinu, tak, jak je to
zjevné. Přes 30% z dětí vzdělávaných podle programu pro lehce mentálně postižené
(LMP) tvoří Romové. Vyplývá to ze „sčítání romských žáků“, které provedla Česká
školní inspekce. Takže Kateřina Valachová, ministryně školství, mládeže a
tělovýchovy vyráží do terénu obhajovat inkluzivní vzdělávání před učiteli, kteří
se poněkud čertí.
Kamarád Patrik se na blogu iDNES.cz k tématu inkluzivního vzdělávání také
vyjádřil a diskuze ve společnosti na toto téma běží jak gepard za impalou. Aby
bylo možno dítě umístit do tzv. "zvláštní školy" je třeba posudek
pedagogicko-psychologické poradny. Tento posudek musí být minimálně LMP (Lehká
mentální porucha). Ve "zvláštních školách" je přeromováno to je fakt. Romských
dětí je tam víc než těch ostatních. Věřím tomu, že existuje spousta konkrétních
dat z regionů s vysokou koncentrací romského obyvatelstva. Protože celostátní
statistika, tak jak ji uvádí Česká školní inspekce je sice alarmující, ale z
logiky věci musí být situace mnohem horší. Já tyto čísla nemám, ale osobně jsem
takových škol v regionu navštívil několik a všude je to stejné. Přeromováno.
Naopak v regionech, kde je počet romských obyvatel nepatrný je přímo úměrně k
tomu počet romských žáků s diagnózou LMP v tamních "zvláštních školách" nízký.
Do statistiky České školní inspekce je nutné pojmout všechny tzv. "zvláštní
školy" v zemi. Tím pádem je těch alarmujících 30% ve své podstatě celkem
lichotivých oproti skutečnosti.
Nemyslím si, že by existoval vztah mezi příslušností k
národnostní skupině a psychickou poruchou tak, jak je ve výsledcích
pedagogicko-psychologických poraden evidentně deklarováno.
Vzhledem k shora popsanému je evidentní, že "PEPSI" poradnou musely tyto děti
projít a u všech byla diagnostikována LMP. Ergo děti romské národnosti, obecně,
jsou podle posudků expertů z těchto poraden prostě mentálně narušení. A to mi
nějak nehraje. Nemyslím si, že by existoval vztah mezi příslušností k
národnostní skupině a psychickou poruchou tak, jak je zde evidentně deklarováno.
Nemyslím si, že by skutečně tolik romských dětí mělo LMP, ačkoliv u nich je
diagnostikována jako na běžícím páse.
Brojí se tu za společné – inkluzivní vzdělávání těch inteligentních a těch s
LMP, ale je potřeba zamyslet se nad tím, zdali skutečně jsou tyto romské děti
psychicky narušené, navzdory tomu, že mají již od malička nálepku LMP.
Romské děti, které tady byly posuzovány jako žáci s LMP a umístěni do tzv. "zvláštních
škol", kupodivu v zahraničí prospívají ve školách standardního typu nadprůměrně.
Mám celkem dost konkrétních případů. Osobně vidím zásadní chybu právě v rutině,
kterou popisuji.
Prostě narovinu, v českých věznicích je vysoké procento romských vězňů k
celkovému počtu příslušníků romské národnosti ve společnosti. To mám odkoukáno,
odpozorováno, ale pochopitelně bez nějaké validní datové analýzy. Dokážu se s
tím srovnat. Mnoho Romů páchá trestnou činnost a tím pádem je jich spousta
trestána. Hlubší sondu příčin si nechám na jindy.
V tzv. "zvláštních školách" je vysoké procento romských dětí vzhledem k
celkovému počtu Romů ve společnosti. To je fakt, se kterým se nedovedu srovnat,
protože nesouhlasím a nevěřím tomu, že by tolik romských dětí bylo "tupých".
Domnívám se, že zavedená praxe lifrování těchto žáků do "zvláštních škol" stojí
na posudcích o LMP a tady je podle mého zakopaný pudl. Nevěřím tomu, že by tolik
dětí bylo opravdu LMP.