Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

ÚS dostal návrh na zrušení inkluze v novele školského zákona

10. března 2016
Čtení na 2 minuty
Ilustrační FOTO: Pixabay.com

Ústavní soud obdržel návrh na zrušení plánované inkluze, která je zakotvená v
novele školského zákona. Od 1. září tohoto roku by podle ní měli být postupně
začleňovány do běžných tříd základních škol děti s lehkým mentálním postižením,
které mají dosud při vzdělávání zajištěné speciální podmínky k výuce. Návrh na
zrušení inkluze podal advokát Richard Novák zastupující rodiče devíti žáků a
pedagoga brněnského ústavu sociální péče na Kociánce, jenž se postiženým věnuje.

"My tvrdíme, že zavedení inkluze, tedy sloučení dětí bez jakýchkoli
zdravotních omezení do tříd s dětmi s lehkým mentálním postižením, mezi nimiž
jsou často autističtí školáci, bude velký problém a spíše těmto postiženým
uškodí, než pomůže," řekl dnes ČTK Novák. Naopak ministryně školství Kateřina
Valachová (ČSSD) inkluzi hájí. Nedávno se sešla i s rodiči postižených dětí na
Kociánce a snažila se je přesvědčit o tom, že plánované změny budou postupné a
rodiče budou v rámci nich sami rozhodnout, zda budou dají dítě do klasické
třídy.

Novák zdůraznil, že v ČR není inkluze řádně otestována a neví se, zda
skutečně bude pro handicapované výhodou. Rodiče navrhující zrušení inkluze se
domnívají, že dětem s postižením nepomohou srovnat rozdíly mezi nimi a ostatními
školáky ani asistenti.

"Vize, aby se děti sbližovaly, měly se rády, respektovaly i ostatní děti s
jakýmikoli handicapy je v pořádku. Nicméně rodiče se obávají, že u dětí s lehkým
mentálním postižením povede k opačnému efektu, tedy spíše k jejich vyčlenění z
kolektivu ostatních dětí," uvedl Novák.

V ČR žije asi 13.000 dětí s lehkým mentálním postižením. Mnozí z nich jsou
dyslektici a dysgrafici, což může zpomalovat jejich výuku. I přes tyto obtíže
3300 dětí je již nyní začleněno do tříd na základních školách. Většina ostatních
školáků s lehkou mentální poruchou navštěvuje některou ze 14 základních škol
praktických v ČR, kde jim učitelé pomáhají, aby výuku zvládli i se svým
omezením.

Cílem inkluze je začlenit do kolektivů na klasických základních školách děti
s lehkým mentálním postižením, mimořádně nadané děti i školáky s dalšími
omezeními. Výuka má být přizpůsoben jejich potřebám. Se zvládnutím různých
potíží, odlišností či zdravotních omezení by měli pomoci asistenti, ale také
nové školní pomůcky.

Se zavedením inkluze na školách v ČR se po deseti letech diskusí počítalo od
letošního září. Plán vyvolal bouřlivé debaty a u některých rodičů také obavy z
toho, jak jejich potomci tento přechod zvládnou. Proto se nakonec ministerstvo
školství rozhodlo, že inkluze bude zavedena postupně a vyčlenilo si na vytvoření
těchto změn dva školní roky, tedy období od září 2016 do září 2018.

Pomozte nám šířit pravdivé zpravodajství o Romech
Teď populární icon