Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Komentáře

Robert Malecký: Čím hůř, tím hůř. Seriál Rapl maluje Ústí nad Labem jako ghetto. Stejně jako zdejší politici

24. ledna 2019
Čtení na 4 minuty
Zdeněk Godla, jako podvodník, který nabízí "echt gold" v seriálu České televize Rapl (FOTO: Repro Česká televize)

Druhou řadou televizního seriálu Rapl je, soudě podle ohlasů na sociálních
sítích, zatím (K)unešen málokdo. To samozřejmě není nijak podstatné,
detektivních seriálů, které se z nadějně rozjetých příběhů postupně staly
detektivem Martinem Tomsou televizní tvorby, má za sebou nejen Česká televize
spoustu. My si zkusíme povšimnout, proč nevyšla sázka na Ústí nad Labem jako
přitažlivou filmovou lokaci.

„Ústecký kraj je krajem rozmanitostí a kontrastů, v němž filmař najde
jedinečné krajinné scenérie takřka pro jakýkoli filmový příběh,“ píše se na
stránkách Filmové kanceláře Ústeckého kraje, která do Ústí nad Labem filmaře
přivedla.

A chce, aby se vraceli, a nejen oni: „Našemu kraji to bude zpětně přinášet
jak ekonomický efekt, tak i možnost prostřednictvím filmů a televizních pořadů
podpořit propagaci našeho kraje jako atraktivní turistické destinace. Vnímáme
pozitivní přínosy audiovizuální produkce pro region a chceme je aktivněji
využít!“

Pozitivní přínos nové řady Rapla spočívá zhruba ve vzkazu, aby se slušný
člověk městu na Labi pokud možno vyhnul. A když už sem musí, ať si dá velký
pozor. Na peněženku, případně na vlastní život.

Lepší propagaci si těžce zkoušený region nemohl přát.

Echt gold. 24 Karat

Sázka na atraktivní filmové lokace ve spojení s majorem Kunešem přitom už
dvakrát vyšla.

Cirkus Bukowsky odehrál detektivní zápletku v atraktivních lokalitách
děčínského industriálu – třeba v křešické loděnici nebo v přístavu v Loubí.
Sklidil za to nadšené reakce jak u místních patriotů, tak u veřejnosti, která
krásu přístavního města nezná.

Spin-off Bukowského, kdy tvůrci postavili kolem majora Kuneše sólo seriál
Rapl, napoprvé vyšel taky. Dobře hrál Jáchymov a pláně Krušných hor, pro neznalé
tvůrci objevili temně kouzelný areál bývalého cínového dolu Sauersack poblíž
Přebuzi.


Temné příběhy Nestora Bukowského a majora Kuneše se v Děčíně i v Krušných
horách odehrávají v kulisách, které neruší. Stojí samy o sobě. Krátce řečeno by
diváka zaujaly i v případě, že by se v nich potuloval dejme tomu v úvodu zmíněný
Martin Tomsa.


Proč se to v Ústí nepovedlo? Lépe řečeno, proč se to nepovedlo tak, aby si
divák řekl: To je nádhera, tam se chci podívat? Jednoduchá odpověď: město je
vykresleno jako vyloučená lokalita, a to ještě s jevy, které jsou proti
skutečnosti hodně nadnesené nebo úplně vytržené z kontextu.

„Das ist echt gold. 24 Karat,“ láká ve třetím pokračování Rapla romská rodina
soudního patologa Knechta na podvod s kočičím zlatem. Patolog samozřejmě naletí.

Situace má reálný základ a patří k Ústí asi jako k Teplicím, Kralupům nad
Vltavou nebo kterémukoli městu v Česku poblíž dálnic, kde zhruba od roku 2011
operují gangy rumunských Romů v obstarožních mercedesech. Předstírají nouzi a
okrádají ochotné kolemjedoucí pomocí smyšlených historek, v nichž hraje hlavní
roli falešné zlato.

O něco později se pak Kuneš vydává vyšetřovat za romskou rodinou přímo do
jejího zimoviště kdesi v polích, do nefalšovaného slumu mezi stany a karavany.
Upřímně – Ústí nad Labem má řadu problémů a velká část z nich tak či tak souvisí
s vyloučenými lokalitami, ale žije se zde přece jen o řád civilizovaněji.

Kdo chce vidět ghetto?

Jistě, jde o příklad, který je licencován filmovou fikcí. Jen je v příkrém
rozporu s tím, co zdejší politici a jimi řízená filmová agentura zamýšleli.

Natáčení Rapla bylo po celý loňský rok hitem sebeprezentace těch, kdo se prý
o přivedení filmařů do města zasloužili. A jako takové sehrálo i jistou roli
v předvolební kampani.

Na stránkách ústeckého magistrátu vyšel pochvalný
článek
 třeba 24. září. Filmaři si libují, jak jim představitelé města vyšli
vstříc, město zase slibuje, jaké krásné zdejší lokality lidé v seriálu uvidí.
„Natáčelo se na řadě významných míst, jako je výletní zámeček Větruše, Mariánský
most, Střekov, nemocnice, Tovární ulice, obchodní centrum, v ulicích města
a na jezeře Milada. Točilo se i na netradičních místech např. v ústecké lanovce,
trolejbuse.“

Člověk by řekl, že Rapl dvojka bude plná product placementu, kde město pod
hradem Střekovem bude hlavním artiklem. Ale omyl. Hlavní postavou je ghetto,
drogy, náckové a mafie spojená s politikou. Čili přesně ten obraz severu Čech,
který lidé ze zdejší filmové kanceláře nejspíš neměli na mysli.

Je určitou ironií, že stejné vedení města podle stejného stereotypu rozhodlo,
že se má město stát jedním velkým ghettem. Tedy vyhlásit tzv. bezdoplatkovou
zónu nikoli jen v problémových lokalitách, ale v celém městě. Zdůvodnění se
opírá o velice podezřelý posudek sociálky, který tvrdí, že ohrožení alkoholem a
drogami, záškoláctvím, návyky nepracovat – které se navíc dědí z rodičů na děti
– a dalšími sociálně-patologickými jevy už se z vyloučených lokalit vylilo do
celého města.

Podobně jako se diváci, kteří Ústí znají, podivují u Rapla, se onomu návrhu
diví lidé, kteří v Ústí nad Labem žijí své běžné životy. Ještě o něco víc jsou
pak roztrpčeni majitelé nemovitostí, kterým nařízení znehodnotí jejich byty a
domy. Upírají své naděje k Ústavnímu soudu, který bude o plošných
bezdoplatkových zónách snad brzy rozhodovat.

Ústí nad Labem chtělo být vidět jako neprávem opomíjená nádhera. Nepovedlo
se, je to promarněná příležitost. Čím hůř, tím hůř. A nejen v hlavách politiků,
kteří dál ničí město kvůli krátkodechým populistickým nápadům.

TRAILER


Článek vznikl pro Ústav
Nezávislé Žurnalistiky
což je nezávislá, nezisková organizace – zapsaný
ústav. Zabývá se poskytováním informací, zpravodajstvím a žurnalistikou.
Články, analýzy či datové výstupy nabízí všem bez rozdílu k použití za
předem daných podmínek.
Pomozte nám šířit pravdivé zpravodajství o Romech
Teď populární icon