Patrik Banga: Sanitka 2 a rasismus? Ne, jen hloupý scénář realizovaný romskými herci
První sérii seriálu Sanitka jsem viděl až jako dospělý. Příliš mne nebavila, zato se
mi však líbila mladá Zlata Adamovská a ještě víc Eva Hudečková. Viděl jsem tak
všechny díly první řady. Novou řadu Filipa Renče jsem uvítal, asi
jako mnoho jiných diváků, čekající na českou Pohotovost.
Druhý díl jsem vypnul po prvních několika minutách. Romák podaný jako naprostý
idiot, co zapíchne svojí ženu a ještě není schopný ani zavolat sanitku, mluvící
řečí která není ani čeština, ani slovenčina, do toho debilní výlevy postavy,
kterou hraje Marek Vašut. To mi bohatě stačilo na to, abych se na seriál už
nekoukal.
Upřímně řečeno, neviděl jsem a nevidím v tom rasismus. Prostě
je to hloupý scénář a herci hrají to, co mají napsané ve scénáři. Podivil jsme
se ale nad tím, proč sakra Romáci za prachy hrají naprosté idioty i když vědí,
že nás tak bude vnímat národ?
NEPŘEHLÉDNĚTE
O seriálu jsem tak dlouho neslyšel. Jednou jsem kousek viděl na jedné ze
slovenských televizí, kde jsem zaregistroval scénu, jak doktor sebere služební
sanitku opilý a rozseká jí v Karlíně. Do toho se ještě snaží podplatit chlápka,
do kterého naboural. Kupodivu, doktor Romák nebyl. A dostal padáka.No a potom
se v médiích objevila informace o rasismu v seriálu. To mne přinutilo, abych si
pustil onen osmý díl, o kterém je v textech řeč. Chvílemi jsem se smál, až jsem
dostával křeče do břicha, chvílemi se mi chtělo plakat. Ale ani ne nad rasismem,
jako spíš nad naprosto debilním scénářem plným klišé o Romech, podaných romskými
herci. Říkal jsem si v ten moment, kdo je vlastně horší? Ten, kdo to napsal nebo
ten, kdo se k tomu za prachy prodal?
Dobrá, pojďme si to tedy rozebrat. Romáci kradou na nádraží, vybírají si ty nejslabší. Slepec
je snadná oběť. S lupem utečou do baráku, kde všichni obyvatelé chlastají u
vatry, chybělo mi jen, aby jí přeskakovali a mávali u toho ukradenými valaškami.
Scénárista se trošku spletl v časech. Je rok 2013. Chyběla jen role Zobara s
méně příšerně zpívanou verzí jediného romského cajdáku, kteří gádžové alespoň
trošku znají. Vajda… (to jsem fakt padal) kterého hraje pan Surmaj, říká mladým
zlodějům ve značkových hadrech (na které si nakradli) něco o tom, že krást sice
můžou, ale slepci se neokrádají. A když u nich najde šlohnuté mobily, tak je
zbičuje. Paradoxně kabelem… tedy gumou od kabelu, protože dráty už Roma stihli
prodat ve sběrně.
Výsledek je jasný. Romáci kradou, ale Vajda si zjedná pořádek. Vlastně to tedy
dopadlo dobře.
Ono je potřeba se na věc koukat v souvislostech. Doktoři by se mohli urazit, že
jsou zobrazováni jako pitomci, co chlastají a u toho kradou služební auta.
Pravda je, že oni i u toho vypadají inteligentně, zatímco Romáci vypadají jako
zloději a vrazi, navíc dost neinteligentní. Ale pokud by byli inteligentní
herci, co se rolím propůjčili, tak by prostě scénář odmítli, protože je fakt
debilní. Doporučoval bych scénáristovi, aby psal o věcech, kterým rozumí. A
pokud toho není schopný on, tak bych doporučil romským hercům, aby si
zachovávali trošku důstojnosti a zdravého rozumu. Ale to je už jiná písnička.