Značka Gypsy MaMa získala evropskou cenu Sozial Marie
Sociální podnik Gypsy MaMa neziskové organizace Tripitaka zaměřený na módu
byl o víkendu ve Vídni oceněn nejstarší evropskou cenou pro inovativní projekty Sozial
Marie. Již po dvanácté byly finančně odměněny nejzajímavější sociální podniky ze
střední a východní Evropy. Jednotlivé projekty mohou získat peníze v rozmezí od
dvou do patnácti tisíc eur. Gypsy MaMa dostala dva tisíce eur, v přepočtu okolo
54 tisíc korun.
Porota složená mimo jiné z řad podnikatelů nebo
univerzitních profesorů ocenila také Koalici nevládek Pardubicka a její Burzu filantropie,
jež propojuje firmy s veřejným a neziskovým sektorem a mezi českými projekty se umístila vůbec
nejvýš a celkově skončila třetí. Dalším úspěšným nápadem z Česka byl projekt
neziskové organizace Elpida Ponožky od babičky, který pomáhá při zaměstnávání
seniorů. Zaujal i projekt #prsakoule, jímž neziskovka Loono upozorňuje na onkologická onemocnění prsu a varlat.
Stejně jako minulý rok, i letos si první cenu odnesl vídeňský projekt zaměřený na pomoc uprchlíkům.
Tento rok vyhrál Dispaced_Space for Change.
Gypsy MaMa aneb šance pracovat
Návrháři značky Gypsy MaMa se zaměřují na mladou streetovou módu, kterou
oživují pestrými vzory. Oblečení vzniká výhradně v Brně, kde jej šijí místní
Romky.
"Chtěli jsme vytvořit podmínky pro kreativitu mladých lidí, kteří se rodí
zdánlivě do situace bez budoucnosti, a zároveň zmírnit předsudky většinové
společnosti vůči romské minoritě," říká Zdeněk Raiser, mluvčí organizace
Tripitaka.
Oblečení značky Gypsy MaMa je k dostání na internetu a také v brněnské
prodejně Restart. Prodavačkami v Restartu jsou mladí Romové do 25 let, a to vždy na dobu půl roku. Získávají tak
často první pracovní zkušenost a motivaci, aby si hledali dlouhodobé zaměstnání.
„Smyslem obchodu Restart je pomáhat mladým lidem ve složité životní situaci. Chceme potírat předsudky proti Romům pozitivním a kreativním způsobem,“ řekla
při otevření prodejny koordinátorka projektu Šárka Berková.
První kolekce značky Gypsy MaMa začaly vznikat před čtyřmi lety. V té době
nezisková organizace oslovovala brněnské módní návrhářky, které následně ve
spolupráci s Muzeem romské kultury začaly s místními Romkami vytvářet první
oblečení. Rozjezd projektu byl podpořen dánskou nadací The Velux Fundation,
která poskytuje prostředky na platy romských zaměstnanců, plat jejich vedoucí, sociální
asistentky a na nájem obchodu a dílny. Tato podpora bude poskytována do června 2017.
"Pilotní projekt a módní přehlídky měly úspěch, a tak jsme v polovině roku 2015
zahájili výrobu dvou komerčnějších kolekcí," uvádí Raiser. Dodává, že na
jednodušších fázích výroby se podílí lidé ze sociálně vyloučené lokality
"brněnského Bronxu".
Vzorem pro Gypsy MaMa může být úspěšná značka Romani Design, se kterou se v Maďarsku prosadila Erika Varga. Její skupina pracuje také na bázi sociálního podniku a kombinuje tradiční prvky romského oblékání s městským moderním stylem. Na rozdíl od
Romani Design za značkou Gypsy MaMa nestojí romské návrhářky či romští návrháři.
S romskými motivy v módě u nás pracuje úspěšný designér Pavel Berky,
který se například v roce 2014 účastnil prestižní výstavy v rámci London Fashion Week a v současnosti v Londýně v módním průmyslu pracuje.