Učitelé si často nevědí rady s výukou mediální výchovy. Pomoct jim mohou na internetu dostupné materiály s otevřenou licencí
Pod otevřenou licencí Creative Commons bylo od roku 2001 ve více než 85 zemích zveřejněno přes miliardu děl, jako jsou fotografie, videa, či textové materiály. Tato otevřená licence je alternativou k běžně užívanému autorskému právu. Trendu se chytají i čeští učitelé. Ti nahrávají a zveřejňují své hodiny či poskytují veškeré podklady k výuce dalším učitelům.
Varianty otevřené licence Creative Commons vznikly počátkem roku 2002 s cílem rozšířit množství autorských děl dostupných veřejnosti k legálnímu využívání a sdílení. Licence nejsou primárně určeny jen pro oblast vzdělávání, nicméně se ujaly v akademické oblasti i mezi samotnými učiteli či studenty. Ti publikují své učebnice či materiály s vědomím, že jejich práce bude kopírována, upravována a sdílena bezplatně ostatními. Tím se tyto otevřené vzdělávací zdroje dostávají i k lidem mimo školy a může se tak vzdělávat každý.
Dílo s otevřenou licencí se od díla bez otevřené licence liší především v tom, že jej podle varianty Creative Commons (CC) licence lze vlastnit, dále přetvářet a šířit. Například materiály na webu České televize otevřenou licenci nemají – na ty se lze bez konzultace s autorem jen podívat. Níže uvedené zdroje však umožňují další možnosti.
Největší databáze učitelských příprav pod otevřenou licencí CC. Metodický portál RVP.CZ obsahuje téměř deset tisíc výukových podkladů. Učitelé tak mohou bezplatně využívat přípravy ostatních učitelů.
Kompletní přípravy pro výuku mediální výchovy gymnaziálního učitele Michala Kaderky. Učitelé často neví, jak si s tématem mediální výchova a gramotnost poradit, proto mohou využít zdarma přípravy jiného učitele, upravovat je a pozměněné šířit dále.
Sbírka vysokoškolských přednášek a materiálů pro studium medicíny Wikiskripta. Uvedené materiály lze nejen remixovat, ale dokonce je i zpracovat pro komerční využití.
Příklad učebnice, kterou na Brigham Young University napsali v rámci semináře studenti. Universita tak poskytuje zdarma učebnici nejen svým studentům, ale i dalším vzdělávacím organizacím. Studenti i učitelé mohou svobodně upravovat jednotlivé kapitoly a posléze je legálně sdílet i pro ostatní.
„Licence Creative Commons je v podstatě jednoduchou smlouvou, kde jedním obrázkem jasně sdělím, co s mým dílem ostatní mohou či nemohou dělat – například je volně šířit, upravovat či používat ke komerčním účelům. Otevřená licence tak umožňuje šíření vzdělávacích materiálů a jejich zkvalitňování. Mělo by být samozřejmé, že všechny materiály vytvořené za přispění veřejných zdrojů by měly být publikovány pod otevřenou licencí. Bohužel se tak zatím neděje,“ řekla Tamara Kováčová, koordinátorka aktivit Aliance pro otevřené vzdělávání.