Počet romských dětí vzdělávaných podle snížených standardů se za poslední tři roky nezměnil
Počet romských dětí, které se vzdělávají podle snížených standardů se za
poslední tři roky téměř nezměnil. Téměř každé osmé romské dítě se v základní
škole učí podle osnov pro školáky s lehkým mentálním postižením. Týká se to
zhruba 12,7 procenta romských školáků. Podle ČTK to vyplývá ze zprávy o plnění
plánu opatření, která mají přispět k začlenění romských dětí do běžných škol.
Podle kvalifikovaných odhadů chodí v tomto školním roce do základních škol v
Česku 33.704 Romů a Romek.
Evropský soud pro lidská práva v roce 2007 odsoudil Českou republiku za to,
že přeřazením 18 romských dětí do zvláštních škol porušila jejich právo na
vzdělání a diskriminovala je. Od září 2016 odstartovala v Česku takzvaná inkluze,
tedy začleňování dětí se speciálními potřebami do běžných škol. Ministerstvo
školství každoročně vládě předkládá zprávu o pokroku a plnění opatření. Babišův
kabinet se s ní už seznámil. Informace resort pravidelně zasílá i Radě Evropy.
Má je poskytnout do poloviny února, a to včetně statistik.
Zpráva pro vládu uvádí, že podle odborných odhadů chodí do škol se
vzdělávacím programem pro lehce mentálně postižené 4290 romských dětí, tedy
12,73 procenta. V předchozím školním roce to bylo 12,75 procenta romských
školáků, celkem 4318. Podíl se tak téměř nezměnil.
Romské děti tvoří 29,5 procenta žáků těchto škol. O rok dřív to bylo 30,9
procenta. V běžných školách sice za rok přibylo asi 900 romských dětí, což ale
podle zprávy "více méně koresponduje" s nástupem silnějších ročníků.
V Česku funguje 4152 základních škol. Celkem se v nich vzdělává 926.108 dětí.
Romští školáci tak představují 3,6 procenta žáků základních škol. V jednotlivých
krajích se ale podíl výrazně liší. V Ústeckém kraji je každý devátý školák Rom
či Romka, naopak v Praze každý stý. Víc než čtvrtina romských dětí se vzdělává
ve školách v Ústeckém kraji, téměř pětina pak v Moravskoslezském kraji.
Ve Zlínském kraji chodí do speciálních škol téměř 23 procent romských dětí.
Nejnižší je podíl v Karlovarském kraji, kde je to zhruba sedm procent.
Víc než pětina romských dětí chodí pak do škol, kde přes polovinu jejich
spolužáků tvoří Romové a Romky. Takových škol je v Česku 77. Ve 12 školách je
romských žáků a žaček dokonce víc než 90 procent.
Také podle poslední výroční zprávy o stavu lidských práv, kterou projednávala
loni Sobotkova vláda, se v Česku i po nastartování inkluze objevuje ve
vzdělávání diskriminace romských dětí. Nepřesouvají se sice už do takzvaných
zvláštních škol, učí se ale často odděleně v romských třídách či školách. Podle
dokumentu vznikají "čistě či většinové romské školy či třídy", které se považují
za méně kvalitní. Autoři podotkli, že o oddělení svých potomků od ostatních
někdy stojí ale i sami romští rodiče.