Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Na Trutnovsku a Semilsku inkluze funguje, romští žáci dosahují průměrných výsledků

16. října 2015
Čtení na 2 minuty
Asistent pedagoga (FOTO: Nová škola)

Ředitelé základních škol na Trutnovsku a Semilsku nemají s romskými žáky problémy. Romské děti podle nich vykazují průměrné výsledky ve studiu i chování.

To, že inkluze romských žáků může bez potíží fungovat, potvrdili serveru Deník.cz ředitelé několika základních škol. Jednou z nich je ředitelka Základní školy Strž Dvůr Králové nad Labem Šárka Šantrochová, která situaci popsala následovně: „Máme jen klasické školní starosti, které se týkají všech. Romské děti jsou obecně, co se prospěchu týče, v průměru. Nepropadají, ani ale příliš nevynikají. U nás na škole tvoří asi 5 procent všech žáků“.

Ve stejném duchu se vyjádřil i ředitel turnovské ZŠ v ulici 28. října Jaromír Frič a ředitel ZŠ v ulici Žižkova Ivo Filip.
Ředitel ZŠ Úpice – Lány Petr Kalousek k problematice prohlásil: „Romské žáky bereme jako běžné žáky, rozdíly nemůžeme dělat a ani nechceme, tak jak si možná někdo může třeba v Bruselu myslet. Naší školu navštěvuje 27 žáků romského původů z celkových 280, tvoří tedy zhruba 10 procent. Problémy s Romy evidujeme například při placení, při vybírání financí na vstupné do divadla a podobně. Zde se neplatiči z 80 procent rekrutují právě z řad romských žáků.“

V ohledu úspěšnosti při studiu se shoduje s řediteli zmíněných základních škol: „Co se týče prospěchu, jsou romské děti v průměru. Ani nevynikají, ani nepropadají."

Ačkoliv ve zmíněných regionech probíhá začlenění romských dětí do hlavního vzdělávacího proudu na základě těchto výpovědí hladce, v jiných oblastech České republiky je tomu přesně naopak. Příkladem může být například Duchcov, kde byla ve škole Antonína Sochora otevřena speciální první třída pouze pro romské děti. Podle jedné z učitelek se to stalo na popud rodičů neromských dětí. Ředitelka jakoukoli segregaci odmítá.

Právě takovéto příklady špatné praxe jsou předmětem kritiky Evropské unie, která opakovaně naléhá na Českou republiku, aby pracovala na odstranění segregace romských dětí. "Stále existuje řada škol ‘pouze pro Romy’, kde je vzdělání poskytováno podle redukovaných osnov a na nižší kvalitativní úrovni. Navíc nebyly stanoveny žádné konkrétní a měřitelné cíle pro převádění romských dětí z praktických na běžné školy a nic takového se v praxi ani neděje," píše se ve zprávě Evropské komise z minulého týdne.

V souvislosti s problémem segregace romských dětí právě proběhlo sčítání romských žáků na základních školách. Česká školní inspekce zjišťuje, zda romských žáků na „zvláštních“ školách ubývá a na „normálních“ školách přibývá, i nakolik se rozšiřuje praxe segregovaných tříd či celých škol.

Pomozte nám šířit pravdivé zpravodajství o Romech
Teď populární icon