Česká školní inspekce: Námitky proti sčítání romských žáků jsou absurdní a zástupné
Na základních školách právě skončilo další „sčítání romských dětí“. Tentokrát proběhlo na všech základních školách a má přinést informace o tom, kolik romských dětí chodí do „zvláštních“ škol, i o tom zda a nakolik funguje praxe segregovaných tříd – případně celých škol – v rámci škol „normálních“. Jde tedy o údaje, které dokládají míru diskriminace romských dětí v českých školách, za níž nás dlouhodobě kritizují instituce EU, OSN, odborníci i nevládní organizace.
Proti sčítání podobně jako před dvěma lety protestuje Asociace speciálních pedagogů a někteří ředitelé škol. „Všem je jasné, proč s tím mají problém, co k tomu víc říct?,“ odpověděl na otázku serveru Romea.cz náměstek ústředního školního inspektora Ondřej Andrys. „Metoda sčítání je jasná, jeho smysl také, nikomu neškodí… Protesty jsou zástupné.“
Dlouhodobě jde totiž o spor o budoucnost „praktických“ – dříve zvláštních – škol. Respektive o podobu inkluzivního vzdělávání – o to, zda se mají děti vzdělávat pokud možno společně.
Na jedné straně zní hlasy, které kritizují české školství za to, jak mnoho dětí neodůvodněně vylučuje z hlavního vzdělávacího proudu, za to, že na „zvláštních“ školách je přibližně třetina romských dětí. Speciální pedagogové na čele s předsedou své Asociace Jiřím Pilařem brání tradici speciálního školství a tvrdí, že je pro tak či onak hendikepované děti nejlepší možností. Na jejich straně stojí někteří ředitelé škol a učitelé, kteří se obávají, že školy nejsou na společné vzdělávání většiny žáků připraveny – chybí jim peníze, specialisté, asistenti… A do hry vstupuje část rodičů, kteří odmítají, aby tempo vzdělávání jejich dětí brzdili „pomalejší“ žáci.
Mezi argumenty proti sčítání romských dětí se opakovaně objevuje, že „definice“ Roma, jak ji nabízí ČŠI je nedostatečná – podle ní je za Roma třeba považovat toho, kdo se sám za Roma považuje, nebo ho tak vnímá převážná část jeho okolí. Že je problém s dětmi ze smíšených manželství. Že sčítání je diskriminační, že je to útok na ochranu osobních dat…
„Není to statistika a každý to ví, takže žádné osobní údaje se nedají dohledat, jde o počet romských dětí ve třídách, nikoli o identifikaci konkrétních dětí,“ říká k tomu Andrys. „Nemá s tím problém kancelář ombudsmana, ministr pro lidská práva, ani většina Romů. Nikomu to nemůže ublížit, může to přinést užitečné informace. A problém s tím má Asociace speciálních pedagogů.“
Od příštího roku vstupuje v platnost „inkluzivní“ novela školského zákona, která otevírá prostor pro společné vzdělávání dětí. Jak konkrétně bude proměna základních škol vypadat zatím ale jasné není.