MŠMT přiznává přetrvávající segregaci romských dětí. V reakci na kritiku Evropské komise chce představit již nastavená opatření
Ministerstvo školství přiznává, že problém segregace romských dětí přetrvává, ale zároveň uvádí, že podniká konkrétní kroky k jeho řešení. Ministerstvo tak reagovalo na výzvu Evropské komise, aby Česká republika ukončila diskriminaci romských dětí ve vzdělávání. MŠMT již připravilo akční plán pro desegregaci, který zahrnuje úpravy systému financování regionálního školství, metodickou a personální podporu škol a optimalizaci školských poradenských zařízení. Ministerstvo v tuto chvíli čeká na doručení oficiálního dopisu Evropské komise, aby mohlo reagovat na jednotlivé body výzvy.
Česká republika podle EK nedodržuje směrnici o rasové rovnosti, která striktně zakazuje diskriminaci na základě etnického původu v klíčových oblastech života, včetně vzdělávání. Brusel zaslal Česku výzvu k řešení nepřiměřeného a systémového umisťování romských žáků do oddělených škol pro děti se zdravotním postižením již před deseti lety.
“Je pravda, že co se týká například počtů romských žáků ve třídách pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, ty jsou opravdu stabilně vyšší, než by odpovídalo zastoupení Romů v populaci. Je ale potřeba vnímat kontext, že žáci jsou do těchto tříd zařazovaní z důvodu zajištění větší podpory jejich vzdělávání, a nelze tedy tuto podporu plošně omezovat,” uvedla pro ČTK mluvčí ministerstva Tereza Fojtová.
„Česká republika přijala odpovědnost za nápravu této situace a podniká kroky k zajištění rovného přístupu ke vzdělání pro všechny děti bez ohledu na jejich etnický původ,“ dodala mluvčí MŠMT.
Nyní vytváří ministerstvo spolu s dalšími institucemi a partnery například metodiku pro zřizovatele škol. Podpořit ji mají podle úřadu vzdělávací, konzultační a analytické aktivity. Ty mají zajistit například proškolení relevantních aktérů a poskytnout zřizovatelům škol potřebné nástroje a data pro informovanější rozhodování. Nadále se bude rozvíjet web desegregace.cz.
Na podporu rovného přístupu ke vzdělávání v následujících dvou letech přijalo Česko podle Fojtové prostřednictvím ministerstva školství mnoho opatření. Zmínila například úpravu financování regionálního školství, přinést by ji měla novela školského zákona, kterou ve středu schválila vláda. Podle návrhu by školy, ve kterých se vzdělává více dětí ze znevýhodněného prostředí, mohly dostávat více peněz.
Novela školského zákona má také zajišťovat větší dohled nad praxí školských poradenských zařízení, aby bylo možné reagovat na nevhodná doporučení, která by vedla k odklonu romských dětí mimo hlavní vzdělávací proud.
Česká republika sice podle komise ukončila režim zvláštních nebo praktických škol, romské děti jsou ale stále nadměrně zastoupeny v oddělených třídách nebo ve speciálních školách pro žáky s postiženími či poruchami vývoje. Evropská komise nyní Česku zaslala takzvanou dodatečnou formální výzvu. Praha má dva měsíce na to, aby odpověděla a vyřešila nedostatky, na něž EK upozornila.