Evropská komise varuje Česko: Ukončete diskriminaci romských dětí ve školách
Evropská komise dnes vyzvala Českou republiku, aby přestala diskriminovat romské děti. Česko podle komise nedodržuje právní předpisy Evropské unie o boji proti rasové a etnické diskriminaci, Brusel proto s Prahou zahájil řízení pro porušení unijního práva (takzvaný infringement). Praha podle EK účinně neřeší problém segregace romských dětí ve školách. Podobné výtky na adresu České republiky komise vznesla již v minulosti, nyní zasílá Česku takzvanou dodatečnou výzvu a Praha má dva měsíce na to, aby odpověděla a nedostatky odstranila.
Řízení pro porušení práva neboli infringement má dvě fáze. V první zasílá Evropská komise členskému státu nejprve právě formální upozornění na porušení práva a posléze své odůvodněné stanovisko. Teprve ve druhé fázi dochází k projednání porušení práva před Evropským soudním dvorem.
Česká republika podle Evropské komise nedodržuje směrnici o rasové rovnosti. Ta striktně zakazuje diskriminaci na základě etnického původu v klíčových oblastech života, včetně vzdělávání. Brusel zaslal Praze výzvu k řešení nepřiměřeného a systémového umisťování romských žáků do oddělených škol pro děti se zdravotním postižením již před deseti lety.
“Od té doby Česko ukončilo režim zvláštních nebo praktických škol, zjištění komise ale ukazují, že romské děti jsou stále nadměrně zastoupeny v oddělených třídách, nebo ve školách pro žáky s mentálním či tělesným postižením nebo závažnými poruchami vývoje či chování,” uvedla Evropská komise ve svém prohlášení.
“Kromě toho mnoho romských dětí, které v Česku navštěvují běžné vzdělávání, je segregováno v samostatných třídách nebo školách, například v samostatných třídách pouze pro Romy nebo ve školách pouze pro Romy s nižším vzděláním,” dodala unijní exekutiva.
Právě z tohoto důvodu zasílá komise České republice takzvanou dodatečnou formální výzvu. Praha má nyní dva měsíce na to, aby odpověděla a vyřešila nedostatky, na které komise upozornila. “V případě neposkytnutí uspokojivé odpovědi může komise rozhodnout o vydání odůvodněného stanoviska,” což je další krok v řízení pro porušení práva EU.
Zařazování romských žáků do speciálních tříd brzdí jejich začlenění do společnosti, varuje manažer stipendijního programu ROMEA
Štefan Balog, manažer stipendijního programu organizace ROMEA, upozorňuje na negativní dopady neodůvodněného zařazování romských žáků do speciálních tříd. Podle jeho slov má tento krok výrazný vliv na jejich budoucí zapojení do společnosti. „Toto zařazování žáků do speciálních tříd, mnohdy ne úplně opodstatněné, má neblahý vliv na jejich pozdější zapojení se do společnosti, což můžeme z praxe jednoznačně říct,“ uvedl pro zpravodajský server Romea.cz Balog.
ROMEA, která v rámci svého Stipendijního programu pro romské studenty pravidelně organizuje motivační besedy na základních školách, se s tímto problémem setkává přímo v terénu. „Vidíme následky zařazování romských žáků do těchto tříd. Často se tito žáci dostanou do speciální třídy jen díky velmi mírné formě logopedické vady, na které by šlo pracovat i v běžné třídě,“ dodává Balog.
Podle Baloga ROMEA kritiku Evropské komise chápe a souhlasí s ní, ale zdůrazňuje, že k nápravě je nutná spolupráce více institucí a změny na mnoha úrovních vzdělávacího systému.
„Na řešení těchto problémů v České republice je nutné zapojení mnoha dalších institucí a musí také dojít ke změně na mnoha úrovních vzdělávacího systému,“ uzavírá Balog.
Ředitel školy v Mojžíři: Výzva Evropské komise o diskriminaci je nesmyslná
Výzva Evropské komise je podle ředitele základní školy v ústecké čtvrti Mojžíř Karla Bendlmajera nesmyslná. Do školy docházejí i děti z nedaleké vyloučené lokality, ty, které to potřebují, mají podle něj zajištěný individuální přístup. Naopak je problém s jejich umístěním do speciálních škol, protože k tomu mnohdy i přes odborná doporučení nedají jejich rodiče souhlas, řekl dnes Bendlmajer ČTK.
“Z mého pohledu je to nesmysl. Je možné, že na speciálních školách může být vyšší zastoupení romských dětí, ale určitě to není z důvodu diskriminace,” uvedl Bendlmajer. Upozornil, že s umístěním dětí do speciálních školských zařízení musí vždy souhlasit jejich rodiče, což v sociálně vyloučených lokalitách bývá problematické. “I kdyby mělo tisíce doporučení, bez souhlasu rodiče se do speciální školy nedostane,” doplnil ředitel. Takové děti potom mají individuální plány, ve školách fungují asistenti pedagogů. Bendlmajer podotkl, že konkrétně na škole v Mojžíři se romské děti neoddělují ani ve třídách.
Bendlmajer má za to, že by se reakce na výzvu měla projednat s regiony, kde je zastoupení romské menšiny nejvyšší. Kromě Ústeckého kraje je to ještě Karlovarský a Moravskoslezský kraj. “Myslím si, že se jednoznačně dojde k tomu, že už to takhle nefunguje,” dodal.
Podobné kritice od Evropské komise kvůli zacházení s romskými dětmi čelí i Maďarsko, které již rovněž obdrželo formální výzvu ke splnění povinnosti. Vůči Slovensku loni v květnu Evropská komise dokonce podala žalobu k Soudnímu dvoru Evropské unie.