Ministr školství Štech: ČR přijímá každým rokem potřebná opatření, aby se všechny děti, nejen romské, vzdělávaly společně
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) Stanislav Štech představil
včera na
mezinárodní konferenci „Společně ve škole: Další kroky ve vzdělávání Romů v
České republice“ opatření, která MŠMT v posledních letech v oblasti rovného
přístupu ke vzdělání učinilo.
"Česká republika přijímá každým rokem od rozsudku D. H. proti ČR
potřebná opatření, aby došlo k jeho naplnění a aby se všechny děti, nejen
romské, vzdělávaly společně, a to s podporou, jakou potřebují," uvedl Stanislav
Štech.
"Jednotlivá vedení
ministerstva od roku 2009 vypracovala řadu analýz a podkladů pro novelizaci
školského zákona, která nastavila podpůrná opatření a zajistila jejich
financování podle skutečných potřeb dětí, žáků a studentů. Bylo také zavedeno
povinné předškolní vzdělávání, což je velmi důležitý krok k rozvoji kompetencí
potřebných pro život zvyšující šance na školní úspěch,“ shrnul ministr Štech
opatření podporující všechny děti, žáky a studenty tak, aby mohli být vzděláváni
podle svých potřeb v co největší míře v hlavním vzdělávacím proudu.
Mezi návazná opatření patří podle MŠMT vznik revizního orgánu v oblasti diagnostiky a
doporučení podpory při vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami,
rozšíření kompetencí České školní inspekce ve vztahu k poradenským zařízením a
úprava Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání tak, aby co
nejlépe vytvářel podmínky pro zajištění rovného přístupu ke vzdělávacím obsahům
pro všechny žáky.
Dalším opatřením bylo zavedení monitoringu, evidence a
srovnatelných údajů kvalifikovaných odhadů v oblasti vzdělávání romských žáků,
které umožní lepší provázanost a vzájemnou srovnatelnost těchto údajů do
budoucna.
V roce 2016 navíc MŠMT ustavilo Expertní tým pro společné vzdělávání,
který se zabývá odbornými, právními i ekonomickými aspekty společného
vzdělávání, přičemž sdružuje zástupce asociací škol, neziskových organizací,
pedagogicko-psychologických poraden, pedagogických fakult vysokých škol i
odborníků z praxe.
Podle MŠMT jde o první kroky v procesu, který podle všech odborných
poznatků, bude trvat roky. A zejména u skupiny romských žáků půjde o proces, pro
jehož úspěšnost nestačí jen legislativní, organizační a pedagogická opatření.