Jolana Šmarhovyčová: Romové jsou demotivování, i když vystudují, tak je pro ně složité najít práci
Diskriminace romských dětí v českých školách je stejná jako před deseti lety,
kdy Evropský soud pro lidská práva odsoudil ČR za to, že přeřazením 18 romských
dětí do zvláštních škol porušila jejich právo na vzdělání. V rozhovoru s ČTK to
řekla organizátorka romských komunit v Ostravě Jolana Šmarhovyčová. Romští
rodiče by přitom podle ní měli zájem o lepší vzdělávání svých dětí, kdyby je
většinová společnost více respektovala a kdyby měli lepší informace.
Šmarhovyčová na mezinárodní konferenci Společně ve škole: další kroky ve
vzdělávání Romů v České republice ČTK řekla, že je těžké motivovat romské
rodiče, kteří o důležité roli vzdělávání pochybují.
"Romové jsou demotivovaní. Jejich děti ztrácí sny. Vědí, že i když budou
vzdělaní, tak najít práci jako Rom není jednoduché," uvedla. Podle ní by byli
motivovanější, kdyby měli pocit, že je většinová společnost vnímá více
pozitivně.
Spolu s dalšími romskými dobrovolníky se snaží ve vlastní komunitě iniciovat
a šířit aktivity, kde by se Romové dověděli více o smyslu vzdělávání. Na druhou
stranu by se ale podle ní měli politici jasně distancovat od rasismu a
diskriminace a nepodléhat náladám ve společnosti.
Romští rodiče podle ní často neví, že je rozdíl mezi kvalitou škol. "Ještě
když byly praktické školy, tak rodiče vůbec nevěděli, že jejich děti chodí na
praktickou školu," podotkla. Rodičům je podle ní třeba to vysvětlit.
Šmarhovyčová poznamenala, že všechny děti by měly mít stejný přístup ke
vzdělávání bez ohledu na zájem rodičů. "Jde o práva dítěte. Děti z dětských
domovů žádné rodiče nemají a také se vzdělávají," podotkla.
Ve společnosti se často objevuje názor, že Romům na vzdělávání nezáleží.
Podle Olgy Kusé z Agentury pro sociální začleňování to tak ale není. Na
konferenci upozornila, že jde o silný stereotyp, který je třeba u většinové
společnosti vyvrátit. Není ale zřejmě snadné nalézt způsob, jak to udělat.
Odborníci na společné vzdělávání se na konferenci shodli, že je nutné
vysvětlovat výhody společného vzdělávání všem rodičům bez ohledu na to, zda
patří k většinové společnosti, menšině či mají handicapované dítě. Školy ale
musí zároveň zlepšit kvalitu a vytvořit takové podmínky, ve kterých se dětem
bude líbit bez ohledu na původ nebo handicap spolužáků.
V České republice žije odhadem 300 tisíc Romů, tedy přibližně tři procenta
populace. Navzdory snahám o ukončení odděleného a podprůměrného vzdělávání Romů
se s ním podle lidskoprávních organizací romské děti stále setkávají.
V posledním školním roce Romové tvořili v Česku zhruba čtyři procenta žáků, v
takzvaných zvláštních školách ale jejich podíl činil skoro 15 procent. Téměř
čtvrtina romských chlapců a děvčat také chodila do základní školy, kde většinu
jejich spolužáků představovali Romové. Získávají podprůměrné vzdělání, které je
odsuzuje k špatně placeným zaměstnáním a k životu v sociálním vyloučení,
upozorňují aktivisté.