Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Rada Evropy oceňuje reformy školství v ČR, ale požaduje prokazatelnou změnu v praxi

08. července 2016
Čtení na 2 minuty
Ilustrační FOTO: Wokandapix, Pixabay.com

Výbor ministrů Rady Evropy, který dohlíží nad naplňováním rozsudků u
Evropského soudu pro lidská práva ve Štrasburku, projednal na svém červnovém
zasedání případ D.H. a ostatní proti České republice. Ve svém

rozhodnutí
ocenil nedávné reformy školství vycházející z principu
inkluzivního vzdělávání.

Na základě rozsudku D.H. z roku 2007 byla Česká republika odsouzena za
diskriminaci romských žáků, jimž je neúměrně přidělována diagnóza lehkého
mentálního postižení a pak jsou zařazováni do dříve zvláštních, dnes praktických
škol.

Od letošního září začne fungovat nový systém podpory žáků se speciálními
vzdělávacími potřebami, tedy žáků s různými typy postižení nebo znevýhodnění,
aby se mohli úspěšněji vzdělávat v běžných školách. K reformám startujícím po
prázdninách také patří zrušení vzdělávacího programu pro žáky s lehkým mentálním
postižením (LMP).

Výbor ministrů poukazuje na dosavadní nedostatečné výsledky předchozích
reforem školství v ČR. Ve vzdělávacím programu pro žáky s lehkým mentálním
postižením (v tzv. základních školách praktických) se totiž nadále vzdělává
příliš velké množství žáků romského původu, konkrétně jde o 30,6 %, což
neodpovídá zastoupení Romů ve společnosti. Jde téměř o desetinásobek poměru
romských žáků v běžných základních školách (3,9 %). Zastoupení Romů v tzv.
základních školách praktických se navíc téměř nezměnilo během posledních tří
let, kdy Česká školní inspekce pravidelně sbírá etnicky členěná data.

V souvislosti s reformami ve školství vyzývá Výbor českou vládu, aby poskytla
pro jejich zavádění i sledování dopadů dostatečnou finanční a personální
podporu. Přestože nás čeká dvouleté přechodné období, kdy bude žákům přiznávána
podpora podle nového systému, Výbor nehodlá čekat na výsledky až po uplynutí
této doby a očekává dopady reformy již během příštího školního roku. Do února
2017 má vláda Výboru ministrů předložit další čísla ke vzdělávání romských žáků.

Na hledání řešení v případě diskriminace romských žáků ve vzdělávání by se
podle Výboru měly podílet i neziskové organizace a Veřejná ochránkyně práv.
Výbor tak zdůraznil jejich důležitou a nezastupitelnou úlohu v rámci boje proti
diskriminaci a české vládě doporučil pokračovat s nimi v úzké spolupráci. S
ohledem na aktuální útoky proti neziskovým organizacím pracujícím ve školství
zde zaznělo důležité uznání jejich práce.

Na pokračující segregaci romských žáků ve vzdělávání v ČR upozornila Rada
Evropy letos v červnu ještě jednou, a to

ve zprávě poradního výboru Rady Evropy
. V ní se věnuje také nuceným
sterilizacím romských žen nebo vepřínu v Letech v místě bývalého koncentračního
tábora.

Z rozhodnutí Výboru ministrů lze vyčíst jasnou podporu inkluzivním změnám ve
vzdělávání. Pouze legislativní reformy ale nebudou zdaleka stačit pro naplnění
rozsudku “D.H. a ostatní proti ČR”. Výbor totiž vyžaduje prokazatelné změny v
praxi, a to už od příštího školního roku. Klade proto důraz na sledování
realizace schválených reforem. Bez jasných čísel, která ukáží, že došlo ke
zlepšení vzdělávání romských žáků, se rozsudek neuzavře.

Pomozte nám šířit pravdivé zpravodajství o Romech
Teď populární icon