Rada Evropy oceňuje reformy školství v ČR, ale požaduje prokazatelnou změnu v praxi
Výbor ministrů Rady Evropy, který dohlíží nad naplňováním rozsudků u
Evropského soudu pro lidská práva ve Štrasburku, projednal na svém červnovém
zasedání případ D.H. a ostatní proti České republice. Ve svém
rozhodnutí ocenil nedávné reformy školství vycházející z principu
inkluzivního vzdělávání.
Na základě rozsudku D.H. z roku 2007 byla Česká republika odsouzena za
diskriminaci romských žáků, jimž je neúměrně přidělována diagnóza lehkého
mentálního postižení a pak jsou zařazováni do dříve zvláštních, dnes praktických
škol.
Od letošního září začne fungovat nový systém podpory žáků se speciálními
vzdělávacími potřebami, tedy žáků s různými typy postižení nebo znevýhodnění,
aby se mohli úspěšněji vzdělávat v běžných školách. K reformám startujícím po
prázdninách také patří zrušení vzdělávacího programu pro žáky s lehkým mentálním
postižením (LMP).
Výbor ministrů poukazuje na dosavadní nedostatečné výsledky předchozích
reforem školství v ČR. Ve vzdělávacím programu pro žáky s lehkým mentálním
postižením (v tzv. základních školách praktických) se totiž nadále vzdělává
příliš velké množství žáků romského původu, konkrétně jde o 30,6 %, což
neodpovídá zastoupení Romů ve společnosti. Jde téměř o desetinásobek poměru
romských žáků v běžných základních školách (3,9 %). Zastoupení Romů v tzv.
základních školách praktických se navíc téměř nezměnilo během posledních tří
let, kdy Česká školní inspekce pravidelně sbírá etnicky členěná data.
V souvislosti s reformami ve školství vyzývá Výbor českou vládu, aby poskytla
pro jejich zavádění i sledování dopadů dostatečnou finanční a personální
podporu. Přestože nás čeká dvouleté přechodné období, kdy bude žákům přiznávána
podpora podle nového systému, Výbor nehodlá čekat na výsledky až po uplynutí
této doby a očekává dopady reformy již během příštího školního roku. Do února
2017 má vláda Výboru ministrů předložit další čísla ke vzdělávání romských žáků.
Na hledání řešení v případě diskriminace romských žáků ve vzdělávání by se
podle Výboru měly podílet i neziskové organizace a Veřejná ochránkyně práv.
Výbor tak zdůraznil jejich důležitou a nezastupitelnou úlohu v rámci boje proti
diskriminaci a české vládě doporučil pokračovat s nimi v úzké spolupráci. S
ohledem na aktuální útoky proti neziskovým organizacím pracujícím ve školství
zde zaznělo důležité uznání jejich práce.
Na pokračující segregaci romských žáků ve vzdělávání v ČR upozornila Rada
Evropy letos v červnu ještě jednou, a to
ve zprávě poradního výboru Rady Evropy. V ní se věnuje také nuceným
sterilizacím romských žen nebo vepřínu v Letech v místě bývalého koncentračního
tábora.
Z rozhodnutí Výboru ministrů lze vyčíst jasnou podporu inkluzivním změnám ve
vzdělávání. Pouze legislativní reformy ale nebudou zdaleka stačit pro naplnění
rozsudku “D.H. a ostatní proti ČR”. Výbor totiž vyžaduje prokazatelné změny v
praxi, a to už od příštího školního roku. Klade proto důraz na sledování
realizace schválených reforem. Bez jasných čísel, která ukáží, že došlo ke
zlepšení vzdělávání romských žáků, se rozsudek neuzavře.