Vzdělávání romských dětí během krizového stavu v Bulharsku pokračuje díky práci pedagogických asistentů
Pandemie koronaviru dramaticky změnila běh našich životů, nicméně i v těchto nestandardních podmínkách je nutné zajistit kontinuitu vzdělávání romských dětí. Uzavření škol si vynutilo radikální změny v organizaci a metodách výuky. Vzdělávání nyní probíhá především formou vzdálené výuky online, což vyžaduje tvorbu digitálního obsahu, s kterou řada pedagogů nemá žádné zkušenosti.
Nicméně, jelikož spoustu romských dětí nemá přístup k internetu nebo nemají počítač, do terénu byli nasazeni pedagogičtí asistenti, kteří se snaží dětem přístup k online výuce zajistit nebo jim nosí učební materiály v papírové formě. Tito lidé, stejně jako další profesionálové přicházející do kontaktu s lidmi, denně riskují svůj život.
Některé školy vybavily asistenty ochrannými prostředky, ale mnohé nikoliv. V některých městech masky nejsou dostupné a asistenti se musí spoléhat na vlastní zdroje. Navzdory těmto nedostatkům, žádný z asistentů nepřestal vykonávat svou práci.
Je tedy na místě vyjádřit uznání i této skupině pracovníků. Tito asistenti totiž často plní i funkci sociálních pracovníků a mediátorů mezi komunitou a úřady. Nejen že pomáhají rodinám řešit problémy v souvislosti s karanténou a nabádají k dodržování karanténních opatření, asistenti mají čerstvé informace z terénu a vedou evidenci o lidech, kteří se vrátili ze zahraničí. Tím také přispívají k tomu, aby se počet nakažených nezvyšoval.
Těžké časy nás nutí uvědomit si, co je v životě důležité a za co můžeme být vděční. Proto nezapomeňme děkovat a vyjádřit podporu pracovníkům všech profesí, kteří denně zajišťují kontinuitu našich životů a podílí se na řešení problémů spojených s krizí.
Článek je volným překladem příspěvku Denitsy Ivanovy z Amalipe Centra pro interetnický dialog a toleranci, jež je členem platformy Roma Civil Monitor.