Vraždy a hořící kostely. Vítejte v norském metalu
Po hrůzných činech Anderse Breivika se o Norsku píše jako o pozemském ráji,
který se probudil do děsivé reality 21. století. Jenže Norsko není jen zemí z
obrázkových turistických příruček. V krajině fjordů a všeobecného blahobytu se
také zrodila komunita nejextrémnější odnože rockové hudby – norský black metal,
jenž svojí radikálností v první polovině 90. let děsil celou Evropu. K jeho
výbavě tehdy patřily vraždy homosexuálů i vypalování kostelů. V obsáhlém článku
Lidových novin o tom píše hudební publicista Karel Veselý.
Black metal se na konci tisíciletí stal největším vývozním artiklem místní
kultury, a norští studenti diplomacie dnes dokonce povinně absolvují kurz, který
je má seznámit se základy této hudební subkultury. Nesčetné televizní i filmové
dokumenty, fotografické knihy či výstavy udělaly z metalových bubáků v
černobílém make-upu všeobecně uznávanou součást národního koloritu a
nejslavnější blackmetalové kapely se dávno spojily se symfonickými orchestry a
zamířily do hudebních žebříčků.
Ortodoxní část této scény ale pořád vzbuzuje strach – extrémní odnož žánru
zrodila nový typ metalového fanouška, který má blízko k ultranacionalistickým a
neonacistickým kruhům, jež jsou nejen v Norsku poslední roky na vzestupu. Žádný
div, že jeden z ideologů krajní pravice – blackmetalová hvězda Varg Vikernes –
kritizuje na svém webu Breivikův čin jako nedůsledný, "pomýlený" a "namířený
proti falešnému nepříteli". Tím podle Vikernese rozhodně nejsou civilisté ve
městě ani děti na táboře levicové organizace, ale "židovskomarxistické
spiknutí", které údajně ovládá náš svět. Vítejte do Norska, které turisti
obvykle nevidí.
CELÝ ČLÁNEK ČTĚTE ZDE:
Vraždy a hořící kostely. Vítejte v norském metalu