V Berlíně se slavilo zveřejnění digitálního romského archivu
U příležitosti spuštění digitálního vzdělávacího archivu RomArchive (Romano digitalno arxivo) byl ve čtvrtek 24. 1. 2019 zahájen festival v berlínské Akademii umění. Na zahajovacím ceremoniálu měli hosté poprvé příležitost spatřit ukázky z veřejné části archivu, který se skládá z oddělení literatury, výtvarného umění, divadla, památky Holocaustu a šesti dalších. Tým kurátorů tvoří převážně romští odborníci, kteří se také z velké části podíleli i na prezentacích v rámci festivalu.
Zahajující ceremoniál představil pozvaným hostům nejen zakladatelky Franzisku Sauerbrey a Isabelu Raabe či sponzory RomArchivu, ale i některé jeho tvůrce a řadu romských hudebníků. Náladu pro celý večer nastavila romská lidová píseň v provedení slavnostně oděného herce Lindyho Larssona. Delší hudební vsuvky poskytla Filharmonie Romů a Sintů pod vedením Riccarda Sahitiho. Ceremoniál pak zakončila mezinárodní romská hymna Gelem, gelem (s doprovodem poskytnutým romskou divadelní produkcí Roma Armee) těsně před slavnostním spuštěním webových stránek.
Bezpochyby nejvýznamnějším řečníkem večera byl Romani Rose, předseda Centrální rady německých Sintů a Romů a dlouholetý aktivista v oblasti lidských práv i za důstojnou památku Holocaustu. Pan Rose působí také ve správní radě RomArchivu, spolu s ředitelkou brněnského Muzea romské kultury PhDr. Janou Horváthovou, několika univerzitními profesory a dalšími.
Program festivalu pokračoval v následujících hodinách a dnech, a to směsí veřejně přístupných přednášek, výstav či instalací a koncertů. Za zmínku určitě stojí čtení z literární tvorby sintské autorky Anity Awosusi nebo německého romského spisovatele Jovana Nikoliće, původem ze Srbska. Mezi odborné přednášky a diskuse patřilo pojednání o romském emancipačním hnutí, v jehož rámci měli slovo romské osobnosti včetně Sorayi Post, poslankyně Evropského parlamentu.
Nejsilnějším hudebním zážitkem byl pro mnohé návštěvníky páteční koncert Davida Peñi, uměleckým jménem Dorantes. Dorantes působí jako skladatel a klavírista tvořící nezaměnitelnou syntézu flamenka, vážné hudby a jazzu. Do svého program zařadil jak hudbu, která budila hloubavé myšlenky a těžko popsatelné pocity (například něco jako vícehlas s vlivem Debussyho a s flamenkovou stupnicí), tak komplexně zpracované rytmy, vedoucí spletitý rozhovor s perkusemi na druhé straně jeviště. Publikum zároveň zaujal taneční styl Ursuly Lopez, zejména expresivní pohyby jejích rukou a způsob, kterým zvuky flamenkových podpadků zvýrazňovaly určité úseky Dorantesových skladeb.
Festival bude pokračovat příští měsíc v Německu, v Maďarsku a v Rumunsku.
Úplný program festivalu RomArchivu naleznete zde: https://blog.romarchive.eu/?p=10081
Stránky RomArchivu (v romštině, angličtině a němčině): www.romarchive.eu