Španělské školy zařadí do výuky romskou historii. Z některých škol se stávají "romská ghetta", upozorňuje romská nadace
Španělské školy zařadí do výuky hodiny týkající se historie Romů. Oznámila to ministryně školství Isabel Celaá v rámci kampaně „Romové
ve školních lavicích“ (El Pupitre Gitano). Informoval o tom
server
Euronews.com.
“Osnovy rozšíříme, jakmile bude schválen nový zákon o vzdělávání, protože je zásadní, aby se romští
žáci a studenti cítili začleněni a vítáni ve školách, a také aby byla uznána jejich komunita.
Touto cestou začneme také překonávat negativní stereotypy,” uvedla Celaá.
Ve Španělsku žije z celkového počtu 47 milionů obyvatel zhruba 750 000 Romů.
Rada Evropy ve své zprávě z roku 2018 uvádí, že více jak polovina romských dětí ukončí povinnou školní docházku předčasně. Na základě těchto výsledku Rada Evropy zemi vyzvala k řešení této situace.
Problém se týká také studentů středních škol. Šest romský studentů z
deseti školu nedokončí. Oproti tomu v majoritní společnosti to jsou pouze dva z
deseti studentů.
“Mezi mnoho faktorů, které tuto situaci způsobují, patří nedostatek pozitivních romských vzorů ve Španělsku, nízká očekávání a
nedůvěra v jejich schopnosti nebo školní segregace,” uvedla nadace Fundación
Secretariado Gitano, která za kapmaní stojí, v tiskové zprávě.
“Ve Španělsku existují základní školy, kde 60% žáků pochází z romského prostředí,” uvedla v rozhovoru pro Euronews Isidro Rodriguez, ředitel
Fundación Secretariado Gitano. “Tyto školy se stávají jakýmsi ghettem, kde nejsou uplatňována žádná opatření ke zlepšení situace,”
dodal.
Průkopníkem ve výuce romské historie a kultury je španělský region Kastilie a León.
Ten už v roce 2016 oznámil zařazení romské historie do školních osnov, aby motivoval romské děti k
docházce do školy a zároveň bojoval proti předsudkům.
Region vydal metodiku výuky pro různé úrovně vzdělávání. V předškolním vzdělávání by se měli děti dozvědět o fungování romské rodiny. Na základních školách by měla probíhat nauka o romském jazyce, umění a literatuře. Na středních školách výuka historie Romů v Evropě od jejich příchodu až po moderní dějiny.
Metodika se však podle Euronews setkala s kritikou některých učitelů, kteří
výuku romské historie ignorovali.