Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Slovenská ombudsmanka navrhuje efektivní desegregaci ve školství. Chce řešit i zařazování romských dětí do zvláštních škol

17. února 2021
Čtení na 2 minuty
Slovenská veřejná ochránkyně práv Marie Patakyová (FOTO: Wikimedia Commons)

Slovenská veřejná ochránkyně práv Marie Patakyová poslala několik zásadních připomínek do meziresortního připomínkového řízení k novele zákona o výchově a vzdělávání. Požaduje efektivní desegregaci ve školství, zajištění dostatečného přístupu k právu na vzdělání pro děti se zdravotním postižením nebo změny v diagnostice, které následně může určovat, do jakého proudu vzdělávání dítě nakonec nastoupí.

Patakyová touto změnou usiluje o vytvoření inkluzivního vzdělávacího systému a zahrnutí práva na inkluzivní vzdělání do školského zákona. „Zároveň je však problematické, že některé návrhy nedostatečně řeší implementaci myšlenky nevýlučnosti do praxe. Z tohoto důvodu jsem návrh změny zákona komentovala,“ uvedla veřejná ochránkyně práv pro TASR a upozornila, že pro zabránění segregace ve vzdělávání v praxi je třeba změnit přístup k utváření školských obvodů.

Vzhledem k tomu, že navrhovaná novela školského zákona tento problém doposud dostatečně nezohledňuje, Patakyová v připomínce navrhla doplnit zákon o státní správě školství o ustanovení, které by napomohlo ukotvit respektování principu rovnosti, zákazu diskriminace a segregace při vytváření školních obvodů a obvodů mateřských škol. V případě novelizace zákona by to pro Slovensko představovalo jednu z nejvýznamnějších systémových změn týkajících se vzdělávání dětí se zdravotním postižením.

„Je třeba uvést, že ačkoliv novela dává naději na potenciální možnost dalšího vzdělávání dětí s lehkým stupněm mentálního postižení na běžných středních školách, nadále umožňuje i jejich vylučování do speciálních škol,“sdělila ombudsmanka a dodala, že bez úpravy jakéhokoliv předvídatelného postupu směřujícího k ukončení vzdělávání žáků a žákyň s lehkým stupněm mentálního postižení v segregovaných speciálních školách. A právě tato skupina žáků by mohla být v budoucnu v plném rozsahu zahrnuta do běžného vzdělávání.

To se dotýká i dlouhodobému a kritizovanému problému s nesprávným zařazením romských dětí do zvláštních škol určené pro žáky s mentálním postižením, které je podle Patakyové zapříčiněno i častou absencí vhodných diagnostických nástrojů. I proto požádala o výslovnou úpravu přechodného období, které by těmto žákům umožnilo připravit se na absolvování externího testování, které by v praxi fungovalo jako podmínka pro získání nižšího středního vzdělání a studium na běžné střední škole.

K návrhu novely školského zákona aktuálně podle resortu školství probíhají rozporové řízení k uplatněným zásadním připomínkám.

Pomozte nám šířit pravdivé zpravodajství o Romech
Teď populární icon