Romové chtějí být součástí internetového prostoru a staví se proti romofobii: Co požadují od Googlu, od společnosti Meta a Netflixu?

V ulicích Varšavy se objevily billboardy, které vyzývají technologické giganty Google, Meta a Netflix, aby zlepšily své služby a produkty tak, aby byly více inkluzivní k Romům. Heslem kampaně je #StopRomophobia a objednala si je Centrální rada Romů v Polsku.
“S projevy diskriminace Romů se můžeme setkat na každém kroku, a to i u velkých společností jako jsou Google, Meta nebo Netflix, které se pyšní inkluzivní politikou, ale zároveň propadají stereotypům nebo umožňují opomíjet romskou komunitu,” uvedla ke kampani Centrální rada Romů v Polsku. “Proto na ně dnes apelujeme – pomozte nám. Zlepšete své služby a produkty, aby byly inkluzivnější a zahrnovaly lidi romské národnosti,” dodala organizace.
O sváteční loga na hlavní stránce Google se Romové pokouší už přes 12 let!
Na billboardu v ulici Towarowa se objevil návrh svátečního loga Googlu. Sváteční loga (anglicky doodles) jsou změny loga Google na hlavní stránce, které mají připomenout různé svátky nebo výročí. Romská organizace vyzvala firmu Google, aby logo zveřejnila 5. listopadu na Mezinárodní den romského jazyka. Doodle byl navržen ve spolupráci s renomovanou romskou umělkyní Małgorzatou Mirgą-Tas. “Všimněte si našich romských svátků a zveřejněte první romský Doodle 5. listopadu k Mezinárodnímu dni romského jazyka,” vyzvala organizace Google.
Koncept svátečního loga společnosti Google vznikl v roce 1998 (tedy ještě před tím, než byla společnost Google zapsána do obchodního rejstříku), když Larry a Sergey upravili firemní logo, aby oznámili svou účast na festivalu Burning Man v nevadské poušti. Za druhé písmeno „o“ ve slově Google umístili kresbu postavy z větví. Logo mělo být zábavným vzkazem pro uživatele, že zakladatelé nejsou v práci. Ačkoli první sváteční logo bylo poměrně jednoduché, myšlenka ozdobení loga byla na světě.
Podobně to udělala organizace ROMEA už v roce 2011, kdy vyzvala Google, aby sváteční logo zveřejnil u příležitosti Mezinárodního dne Romů 8. dubna. Logo tehdy navrhla akademická výtvarnice Laďa Gažiová, která ve svém návrhu vyšla z podoby romské vlajky a tradičních romských motivů. V roce 2016 pak i Romové ze Španělska zveřejnili petici za sváteční logo k Mezinárodnímu dni Romů na titulce Google.
V roce 2021 si pak Google svátečním Doodlem připomněl 100. výročí narození Eleny Lackové, první romské spisovatelky a také první romské ženy ze Slovenska a Čech, která ukončila vysokoškolské studium a obhájila titul magistra. Na tvorbě speciálně upraveného loga se tehdy podílel oceňovaný český ilustrátor Filip Pošivač.
Romové: Přidejte romskou vlajku do emoji ikonek
Další ze tří billboardů, umístěný na Rondě Daszyńskiego, vyzývá společnost Meta, aby do své knihovny emoji symbolů přidala romskou vlajku. “Zaveďte do svých emotikonů romskou vlajku. Moc nám chybí,” píše technologickému gigantu Centrální rada Romů v Polsku.
Ani tato výzva není první výzvou, která zatím nebyla vyslyšena. V roce 2019 Evropské centrum pro práva Romů (ERRC) iniciovalo petici adresovanou Unicode konsorciu, které spravuje tzv. unicode standart dnes již celosvětově sdílený a používaný všemi sociálními sítěmi, aby mezi emoji symboly zařadilo romskou vlajku.

Poslední billboard je umístěn na křižovatce ulice Krucza a Aleje Jerozolimskie a je věnován streamovací službě Netflix. Odkazuje na populární televizní seriál „Infamy“. Billboard vyzývá Netflix, aby ukázal Romy bez zraňujících předsudků. “Přiznejte si, že obraz vytvořený v seriálu „Infamia“ je uměleckou vizí silně zasazenou do stereotypů. Ukažte nám to bez předsudků,” píše Centrální rada Romů v Polsku.

“Boj proti stereotypům je možný díky zviditelnění romské kultury a komunity. Vyzýváme společnosti jako Meta, Google a Netflix, aby pomohly a přijaly iniciativy, které zajistí, že Romové budou moci plně využívat jejich služby a produkty,” uvedla podle serveru Little Black Book Joanna Karwowska-Koza, ředitelka pro strategii a růst ve společnosti Publicis Worldwide Poland, která kampaň vytvořila.
“Podle údajů získaných během sčítání lidu v Polsku v roce 2021 se více než 13 000 lidí identifikovalo jako Romové. Romové, ve své rozmanitosti, jsou největší etnickou menšinou v Evropě a čelí chudobě a sociálnímu vyloučení. Můžeme mluvit o fenoménu tzv. romofobie. Jejími důsledky jsou diskriminace, dlouhodobá nezaměstnanost, nedostatek zdravotní péče, obtížný přístup k vzdělání nebo bydlení,“ dodali Karolina a Karol Kwiatkowští z Centrální rady Romů.
Billboardy objednala Ústřední rada Romů v Polsku. O realizaci kampaně se stará Publicis Groupe, Konkrétně Publicis Worldwide Poland vytvořila kreativní koncept a strategii, zatímco média naplánovala a nakoupila společnost Spark Foundry.