Předškolní výchova Romů tématem jednání expertů v Paříži
Možnosti většího zapojení romských dětí do předškolní výchovy jsou tématem
dvoudenní konference expertů z více než 20 evropských zemí a mezinárodních
institucí v Paříži. Akci, která byla dnes zahájena, pořádá Rada Evropy ve
spolupráci s Organizací Spojených národů pro výchovu, vědu a kulturu (UNESCO).
Nynější situaci označovali řečníci na úvodním zasedání za nepřijatelnou.
Vyslovovali se pro zvláštní programy předškolní výchovy romských dětí s
poukazem na to, že právě v tomto věku se rozhoduje o tom, jak bude dítě zvládat
školu a jak bude schopno se zapojit do praktického života.
Generální ředitelka pro výchovu při Radě Evropy Gabriella Battainiová-Dragoniová
řekla, že v případě romských dětí zůstávají vzdělávací zásady Rady Evropy
většinou jen na papíře. Podle Johna Bennetta z Organizace pro hospodářskou
spolupráci a rozvoj (OECD) mají děti z romských a kočovnických komunit jedny z
nejhorších podmínek pro vzdělávání v Evropě.
Je nutno přiznat, že služby pro romské děti vyžadují vyšší státní financování
než ostatní, řekl tento badatel a dodal, že žádná země si nejen z etických, ale
i z ekonomických důvodů nemůže dovolit do této oblasti neinvestovat. Christo
Kjučukov z university ve Velikém Tarnovu v Bulharsku navrhoval, aby byla romským
dětem v předškolních zařízeních nabízena i výchova v romštině, a vyslovoval se
pro širší využití asistentů znalých romského jazyka a kultury.
Předseda zasedání Cesar Bircea označil za cíl konference zmapovat situaci,
identifikovat pole, na kterých lze působit, a přispět k posílení vztahů
partnerství mezi aktéry, kteří se na vzdělávání Romů podílejí.
Českou republiku na zasedání zastupuje Jaroslav Faltýn z Výzkumného ústavu
pedagogického v Praze. Slovensko vyslalo šestičlennou delegaci, největší ze
všech zúčastněných zemí. Jsou v ní zástupci ministerstva školství i vzdělávacích
institucí.
Podle loni zveřejněných neoficiálních údajů žije v České republice asi 250.000 a
na Slovensku 450.000 Romů. Podle romských aktivistů nemá 70 procent romských
dětí v ČR šanci získat plnohodnotné základní vzdělání, protože končí ve
zvláštních školách. Důsledkem je pak prý i nezaměstnanost 76 procent Romů. V
únoru české ministerstvo školství oznámilo, že vydá letos na vzdělávací projekty
pro Romy 25 milionů korun. Peníze jsou určeny i na předškolní výchovu. Už
předloni schválila česká vláda koncepci romské integrace na další čtyři roky.
Koncepce si jako jeden z cílů stanovila zvýšení účasti romských dětí na
předškolním vzdělávání od tří let.