"Myslím, že Romové v Evropě přežili otroctví a genocidu i díky drabarimos," říká George Eli z Connecticutu v sérii rozhovorů #me.Rom
Jeho rodina přicestovala z Rumunska do USA na lodi během takzvané Velké migrace. Jak sám říká jeho prababička se musela s dětmi převléknout do lepších šatů a zapřít svoje romství, aby se do země dostala. Tehdy tvrdila že její rodina je z Řecka. „Když se jich zeptali, jestli jsou Romové nebo Cikáni, dělali, že vůbec nevědí, o čem ten chlap mluví. A tak se dostali do země,“ říká v unikátní sérii rozhovorů #me.Rom George Eli.
Titulní fotografie: George Eli (FOTO: František Bikár)
V sedmdesátých letech v USA nevyrůstal jako ostatní děti, díky rodinné tradici se George Eli vzdělával v domácím prostředí a bylo mu předáváno také řemeslo, které dodnes úspěšně vykonává.
„Nechodili jsme do školy. Už jsme měli něco jako to, čemu se u mých prarodičů říkalo “Romano shkala”, což je učení respektu k ostatním Romům, jak se správně oblékat a jak dobře komunikovat a podnikat v našem oboru věštění. Moje matka, moje tety, všichni to vždy uměly. Anglicky se tomu říká “fortune tellers”, romsky bychom řekli “drabarimos”, protože drab znamená lék. Každá domácnost, kterou jsem znal, měla oltář, křišťálovou kouli a věšteckou místnost. Tohle byl pro mě normální život,“ říká George Eli ve své kanceláři v Westportu.
V minulosti byl úspěšný coby filmový producent a spisovatel, ale jak sám říká, byla to taková rebelie a snaha udělat si radost i touha zkusit vykročit do jiného prostoru. Jeho první celovečerní film s názvem Searching for the 4th Nail získal ocenění Best Filmmaker Award 2009 na filmovém festivalu v Connecticutu.
Nyní se živí jako osobní kouč, terapeut a na dveřích své kanceláře má stejně jako dalších lidí v tomto oboru v USA napsáno “Psychic reader.”
„Studoval jsem filmovou tvorbu, chvíli jsem ji dělal a miluju ji. Ale podívejte se kde jsem, zase zpátky tady. Říkává se, že když je to v krvi, nemůžete tomu zabránit. Tohle mě opravdu živí. Sice rád točím filmy, rád píšu a dělám další věci, ale vždy skončím zase tady. Myslím, že je to DNA, výchovou to podle mě nebude,“ dodává George s úsměvem.
O oboru ve kterém George Eli poskytuje služby svým klientům existuje také mnoho fám, například to, že jde o jasnovidectví k němuž slouží například i křišťálová koule. “To je typický Hollywood,” říká George.
“Ale protože jsme profesionálové a děláme lidem radost, poskytujeme vizualizaci toho předmětu. Když si pak skutečně sednou a uvědomí si, že se nedívám do křišťálové koule, začne jim to docházet. Křišťálová koule je sice na stole, protože zajišťuje cirkulaci energie, ale nikdo se do ní nedívá. Celý život i dodnes je moje práce především o komunikaci. Zjišťuji co člověka bolí a pak mu poradím, jak se s tou bolestí vypořádat. To je podstata všeho, co děláme,” říká o své práci George Eli.
“Vždy to byla vlastně původní terapie, psychologie, původní motivační řeč a učení o pozitivním místo negativního myšlení. A když vezmeme v úvahu přežití – jak by to řekli i moji prarodiče – když si představíme, jak Romové přežili otroctví, útlak, rasismus, genocidu, tak “drabarimo” hrálo velkou roli, velkou roli v tom pozitivním myšlení, nebyla to příslušnost k nějaké zemi,” vysvětluje George Eli, jehož předci přijeli z Rumunska do USA v 19. století.
Dokumentární série #me.Rom, kterou pro ROMEA TV natáčí František Bikár, nabízí divákům v pěti rozhovorech unikátní pohled do života Romů žijících ve třech státech USA.