Knorr přejmenuje kvůli negativním interpretacím "Cikánskou omáčku". Německá Ústřední rada Sintů a Romů krok sice vítá, ale jsou podle ní důležitější témata k řešení
Společnost Unilever, která vlastní značku Knorr, se rozhodla kvůli negativním interpretacím přejmenovat "Cikánskou omáčku" na "Paprikovou omáčku v maďarském stylu". Produkt již brzy nebude v domácnostech pod kontroverzním názvem, informují o tom německá média. Německá organizace Ústřední rada Sintů a Romů sice tento krok vítá, ale k řešení jsou podle ní důležitější věty.
Romani Rose: Cikánský řízek nebo Cikánská omáčka nejsou nejdůležitější témata
“Název cikánská omáčka lze interpretovat negativně, rozhodli jsme se dát naší omáčce Knorr nové jméno,” uvedla mateřská společnost Unilever pro Bild am Sonntag. “Za pár týdnů ji najdete na polici jako Paprikovou omáčka v maďarském stylu,” dodala společnost.
Ústřední rada Sintů a Romů toto rozhodnutí uvítala. “Je dobré, že Knorr reaguje na stížnosti mnoha lidí,” řekl novinářům Romani Rose. Podle Roseho však není Cikánský řízek nebo Cikánská omáčka nejdůležitější téma, více ho znepokojuje rostoucí anticiganismus v Německu a v celé Evropě.
V roce 2013 Ústřední rada Sintů a Romů, když se poprvé vedla diskuze o přejmenování omáčky, varovala před dogmatickým držením se jazykových pravidel. Nahrazovat v názvech jako cikánská omáčka nebo cikánský řízek termín “cikánský” výrazem “romský” by podle ní Romy spíše zesměšnilo.
S požadavkem na přejmenování v roce 2013 vystoupilo hannoverské Fórum Sintů a Romů. “Věřím, že koncerny mají pochopení, uznají, že máme pravdu a pojmenují ten produkt jinak,” prohlásil tehdy předseda fóra Regardo Rose. Označením “cikán” se prý cítí diskriminován a zhanoben, v koncentračním táboru přišel o devět sourozenců a další příbuzné, kteří byli takto nacisty pojmenováni. Mimo to podle něj nemá cikánská omáčka kořeny v romské kuchyni, ale spíše maďarské.