Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Kandidát na poslance za SNS přišel s filmem o Romech

31. ledna 2012
Čtení na 2 minuty

Po nedávném rozruchu kolem předvolebního billboardu vládní SNS s mužem tmavší
pleti, jímž podle kritiků strana útočila na Romy, představil dnes v Žilině
zástupce této strany Martin Píry dokument o "cikánském" problému. Píry ve filmu
upozornil na údajně špatnou hygienu, kriminalitu či nízkou vzdělanost v romských
osadách. V dokumentu nechyběly ani fotografie romských dětí se vztyčeným
prostředníkem a cigaretou či zdevastovaného košického sídliště Luník IX.

"Film jsem vyrobil, protože je třeba dát do protikladu názory většiny a
názory obyvatel osad. Film je výkřik svědomí této společnosti, která si volí
nejlehčí cestu. To znamená označit ty, kdo řeší cikánskou otázku, za rasisty a
problém sám neřešit," poznamenal Píry.

Přibližně desetiminutový dokument údajně zmapoval situaci v několika
lokalitách Slovenska. Vystoupilo v něm i několik romských obyvatel, kteří
například tvrdili, že jim nevadí označení "cikáni". Jeden z mužů se zase divil,
že ho soud potrestal za krádež malého množství dřeva.

Píry zcela jednoznačně nezodpověděl otázku ČTK, zda respondenti věděli, že
vystoupí ve filmu kandidáta na poslance parlamentu za SNS. "Byli dotazováni pro
dokumentární film o cikánské otázce. Já jsem v těchto věcech aktivista," dodal
Píry.

Zároveň odmítl, že SNS vytáhla takzvanou romskou kartu jen z důvodu
červnových voleb do parlamentu. Této problematice se prý strana i sám Píry
věnují dlouhodobě. "SNS se po splnění základního cíle, a to je vznik samostatné
Slovenské republiky, věnuje cikánské otázce. Na naše představitele se kvůli
výrokům o cikánské otázce útočilo vícekrát," dodal Píry.

Nesouhlasil ani s kritikou, že SNS přes účast ve vládě učinila pro řešení
romské problematiky málo. Hlavní odpovědnost podle něho mělo ministerstvo vnitra
či ministerstvo práce, které však řídili zástupci jiných stran.

SNS čelila v uplynulých dnech kritice médií i občanských sdružení za
předvolební plakáty s potetovaným mužem tmavší pleti se zlatým řetězem. Poutač
doplňoval nápis "Abychom neživili ty, kdo nechtějí pracovat". Média kritizovala,
že muž na billboardu dostal za kampaň málo peněz a rovněž nevěděl, jakou plakát
bude mít nakonec podobu. Kromě toho byly plakáty výrazně upraveny, neboť muž ve
skutečnosti údajně nenosí zlatý řetěz, má řidší vlasy a méně výrazné tetování.

Sporná předvolební kampaň vzbudila zájem i zahraničních médií a ambasád. SNS
kampaň obhajovala a kritiky obvinila z pokrytectví.

KAM DÁL?


SNS našla zaměstnání muži ze sporného plakátu




Protiromská kampaň na Slovensku zajímá také zahraniční ambasády


Rom z billboardu nevěděl, že je focen pro slovenské nacionalisty


Rasistická kampaň SNS proti Romům vzbudila odpor, billboardy se přelepí

Pomozte nám šířit pravdivé zpravodajství o Romech
Teď populární icon