Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

AFP: Egypťanky touží po bílé pleti

31. ledna 2012
Čtení na 2 minuty

Marva je ochotna udělat cokoli, aby její pleť byla světlejší. Zkouší bělicí
krémy, které slibují lásku, slávu a krásu. Egypťanka neví, který si má vybrat: o
její přízeň soupeří četné značky, které sázejí na potenciál arabského světa,
napsala agentura AFP.


Nejsilněji se posedlost po bělostné pleti projevuje v Asii a v Africe, avšak trh
Středního východu je považován za velmi slibný, zejména britsko-nizozemskou
firmou Unilever, která tu uvádí do prodeje Fair and Lovely, jednu z předních
značek tohoto druhu.


Zatímco stránky ženských časopisů v Evropě hýří rozmanitými reklamami na
samoopalovací krémy, jež mají zajistit bronzovou pleť i v zimě, v arabském světě
se setkáváme s pravým opakem: bílá pleť tu je znakem klasické krásy.


A ačkoli jsou zdejší pláže celé léto plné, mnoho žen ve městech od Tuniska přes
Maroko po Egypt nebo Sýrii před sluncem prchá nebo se celé týdny před svatbou
zahaluje v naději, že si tak pro svůj velký den zajistí alabastrovou pleť.


"Co je vzácné, to je drahé," vysvětluje Hasan Ahmad, profesor sociologie na
Káhirské univerzitě. "A protože v Egyptě, stejně jako v ostatním arabském světě,
je snědá pleť nejrozšířenější, dáváme přednost bílé pleti."


"Bílá pleť je snem každé ženy, především v Perském zálivu," ujišťuje blonďatá
moderátorka teleshoppingu věnovaného právě bělicím produktům. Dívka "lituje
osob, které trpí snědou pletí".


To je úplné terno pro Unilever, pro něhož země Maghribu a Středního východu
představují obrovský potenciál, zvláště díky stále početnější mladé populaci.
Obrat krému Fair and Lovely v regionu od roku 2005 roste ročně v průměru o 15
procent a loni dokonce o 18 procent.


Reklama na krém je prostým poselstvím: světlá pleť je klíč k úspěšnému životu.
Každý reklamní šot se řídí týmž schématem: ať se mladá žena chce stát tanečnicí
nebo vědkyní, uvědomuje si, že se její "příliš snědá pleť" stává překážkou.
Teprve poté, co použila krému, získává nejen práci svých snů a uznání kolegů,
ale také pozornost muže, po němž touží.


To samozřejmě mnohé televizní diváky pobuřuje. Dvě skupiny na společenském webu
Facebook tak značku kritizují, jedna s trochou humoru (Fair and Lovely je
rasistický, ale používám ho dál), druhá přísněji (Zakažme Fair and Lovely,
rasismus v tubě).


Unilever se brání proti obviněním z imperialismu, neokolonialismu a rasismu a
ujišťuje, že pouze reaguje na poptávku.


Touha po bílé pleti se neomezuje jen na nižší vrstvy. Mladá Egypťanka Salva,
která raději neuvádí své pravé jméno, líčí, jak ji urazilo, když jí její přítel
jednou řekl: "Víš, miluji tě i přesto, že máš tmavou pleť!". Mladík, kterého pak
opustila, byl synem z bohaté měšťanské rodiny z Káhiry.


Dermatolog Riháb Sobí potvrzuje, že do jeho káhirské ordinace přicházejí
pacientky ze všech společenských vrstev. Mnohé z nich chtějí napravit škody,
které způsobilo příliš intenzivní používání – bez lékařského předpisu –
některých bělicích krémů: bílé či naopak tmavé skvrny, akné, alergie či dokonce
popáleniny.


Marva dále hledá zázračný krém mezi nejlevnějšími produkty na trhu.
Devatenáctiletá dívka, která pracuje v kadeřnickém salonu v Káhiře, aplikuje
krém až těsně k očím, které jsou podle jejího přesvědčení "příliš temné".

Pomozte nám šířit pravdivé zpravodajství o Romech
Teď populární icon