Tomáš Feřtek: Je paradoxní, že zastánci segragace se odvolávají na lidská práva
Je to opravdu paradoxní příběh. Česká školní inspekce vyzvala základní školy praktické, aby jí prostřednictvím dotazníku nahlásily počet Romů ve třídách. Proti tomu se ohradila dopisem ministrovi školství Asociace speciálních pedagogů. Kromě jiného se odvolává na Listinu základních práv a svobod, protože v určování etnicity vidí návrat k totalitním poměrům. Ředitelé některých škol odmítli tento dotazník vyplnit. Na první pohled jasný případ. Stát chce kádrovat a rozdělovat občany a ti se s poukazem na mezinárodně zaručená práva brání.
Pokud ale znáte dlouholeté pozadí tohoto sporu, víte, že skutečnost je opačná. Jde totiž jen o další etapu pozičního boje o to, zda uznáme, či neuznáme, že do našich „zvláštních“ škol – kterým se dnes říká praktické nebo nenesou vůbec žádné odlišující označení – chodí i děti, které tam fakticky nepatří. To českému vzdělávacímu systému po léta vytýkají odborníci nejen domácí, ale i zahraniční; a o tom, že umísťování romských dětí do těchto škol je segregační, rozhodl i Evropský soud pro lidská práva ve Štrasburku. Zcela jinak to ale vidí speciální pedagogové sdružení v Asociaci a podstatná část veřejnosti – petice proti omezení praktických škol z roku 2011 ziskala skoro 24 000 podpisů. Její signatáři naopak obhajují stanovisko, že praktické školy jsou pro děti s nějakým problémem, včetně těch romských, to nejlepší řešení.
Celý článek si můžete přečíst zde.