Geniální gospeloví zpěváci Blind Boys of Alabama vystoupí 6. května v Praze
Geniální nevidomí gospeloví zpěváci z jihu Spojených států se vracejí po dvou
letech do České republiky. Nositelé čtyř Grammy, o nichž Stevie Wonder
prohlásil: „Oni nejsou tradiční, oni představují tradici“, spojují strhující
gospelový feeling s blues, současným rockovým písničkářstvím, jazzem a soulem.
Jejich interpretace skladeb Erica Claptona, Toma Waitse či Boba Dylana nemá
dodnes obdoby.
Sedmdesátiletí staříci považují nadále každý koncert za způsob, jak se pomocí
zpěvu přiblížit Bohu a neváhají přitom publikum rozpálit do běla. „Všechna hudba
vzešla z gospelu. Tehdy v nebeském sboru zpíval dokonce i Ďábel, než ho Bůh
odtud vyhnal“, vysvětluje zakládající člen skupiny Clarence Fountain. Poprvé se
Blind Boys of Alabama objevili v České republice na festivalu Music in the Park
v roce 2006, kdy jejich vystoupení vzbudilo nadšené reakce kritiků i diváků.
V Lucerně vystoupí ve složení: Ben Moore, Jimmy Carter a Bishop Billy Bowers
– zpěv, Joey Williams a Caleb Butler – kytary, Eric (Ricky) McKinnie – bicí a
Tracy Pierce – baskytara. Vstupenky jsou k dostání v cenách od 690 do 1600,- Kč
v síti Ticketpro. Koncert začíná ve 20 hodin. Pořádá agentura InnerVisions. Více
info: www.innervisions.cz
The Blind Boys of Alabama trpělivě čekali přes šedesát let na to, až si jich
svět všimne. S osobitou vírou: „Když poctivě sloužíte Bohu, on se vám jednou
odmění, protože má všechno pod kontrolou“. Dali se dohromady ve slepeckém ústavu
alabamského města Talladega v roce 1939. Naléhavě strhující hudbou na pokraji
extáze elektrizovali návštěvníky bohoslužeb, pohřbů a duchovních shromáždění,
aby za čas pronikli také do barů, kabaretů a divadel v duchu hesla královny
gospelu, zpěvačky Mahalie Jackson, která tvrdí: „Copak by se hezké písně měly
zpívat pouze v kostele?“. Desítky let cestovali Blind Boys po Americe zaměřujíc
se především na černošské publikum. Tomu také patřily nesčetné nahrávky vydané u
nejrůznějších gramofonových firem. „Natáčeli jsme na 78 ot. desky, elpíčka,
kazety a nakonec cédéčka. Minuly nás jen voskové válečky“, vzpomíná s úsměvem
Fountain.
V 50. letech pak pozorovali, jak jejich přátelé Sam Cook, Otis Redding nebo
Ray Charles pokoušeli osud s rock´n´rollem a čelili tlakům manažéra, že by to
Blind Boys mohli také zkusit. Nešlo to, dali prý slib, že gospel nikdy neopustí.
A nepomohla ani přímluva Jamese Browna: „Zkuste to, budete slavní“. A tak
nastaly bídné roky, kdy duchovní hudba diváky moc nezajímala, což pro a capella
zpívající Blind Boys znamenalo pomalý ústup ze scény, ovládané Elvisem Presleym,
jejich velkým fanouškem.
Pozdější těžké rozhodnutí přizpůsobit gospel moderní době se Blind Boys ovšem
bohatě vyplatilo: v roce 1982 pobláznili publikum na World´s Fair v Knoxville a
rok nato namířili na Broadway, kde společně s Morganem Freemanem učinkovali v
legendárním muzikálu The Gospel at Colonus.
Zásadní zlom nastal v roce 2001. Tři zbývající zakládající členové – Clarence
Fountain, Jimmy Carter a George Scott – se s kapelou muzikantů zúčastnili v
Anglii festivalu WOMAD, organizovaném Peterem Gabrielem, který jim po vystoupení
okamžitě dal k podpisu smlouvu na desku pro svou značku Real World. Album Spirit
Of The Century (2001) představuje naprosto ojedinělé zasazení gospelu do nových
časů (tradicionály Jesus Gonna Be Here a fantastické Amazing Grace, nastavené
House of the Rising Sun představují dnes klasiku), včetně starobylou patinou
přezpívaných skladeb Toma Waitse a Rolling Stones s doprovodem Johna Hammonda,
Davida Lindleyho a Charlieho Musselwhiteho.
„Blind Boys jsou sice tradiční gospelovou skupinou, ovšem rozhodli jsme se
držet krok s mladými. Toužíme být všestranní a zpívat všechny druhy hudby. Dokud
cítíme, že má blízko k poselství gospelu, pustíme se do ní. Dáme ji svůj feeling“,
prohlásil při přebírání ceny Grammy Fountaine. Spirit of The Century se stalo
triumfem gospelu 21. století, satisfakcí Blind Boys za léta v zapomnění, důkazem
všestrannosti černošských staříků, rok na to slavnostně uvedených do Gospelové
síně slávy
Slavnostního udílení Grammy se Blind Boys zúčastnili ještě třikrát – Higher
Ground (2003), Go Tell It On The Mountain (2004), There Will Be A Light & Ben
Harper (2005) – toho posledního si ovšem užil George Scott pouze pár týdnů.
Zemřel v březnu 2005 a kamarádi mu v baptistickém kostele severokarolínského
Durhamu vystrojili velkolepý pohřeb. „Když jsme ho odnášeli na hřbitov, ležel v
rakvi s mikrofonem v ruce, jako celých těch šedesát let předtím. Vzal si ho
sebou do hrobu“.
Za album Atom Bomb, kde si s nimi zahrál na hammondky také Billy Preston,
přinášející skladbu Erica Claptona Presence of the Lord, jeden z hitů jeho dávné
kapely Blind Faith, Blind Boys sice Grammy neobdrželi, zato postupně
koncertovali s George Clintonem, Lou Reedem, Peterem Gabrielem, křesťanskými
rockery Jars of Clay, Bonnie Rait a celou řadou dalších hvězd, totálně unešených
uměním gospelových veteránů, schopných i přes vysoký věk vyvádět na pódiu s
nebývalou energií. Což ocenil rovněž jejich vrstevník, kubánský zpěvák Ibrahim
Ferrer (Buena Vista Social Club) zvoucí je na svém album Buenos Hermanos (2003).
Na Blind Boys of Alabama nezapomínali ani filmaři: v kreslené pohádce Brother
Bear si zazpívali s Phillem Collinsem a Tinou Turner, slyšet jsou také v cenami
ověnčeném televizním seriálu The Wire.
„Už nemůžeme stát na žebříku a kladivem zatloukat hřebíky. Katrinou zničenému
New Orleans ale můžeme pomoc našimi písněmi, zatímco lidé s dobrým srdcem za nás
ty hřebíky do nových střech zatlučou a Bůh nás za to požehná“, vysvětlil Jimmy
Carter důvody, které Blind Boys vedly k natočení alba Down In New Orleans (2008)
s tamními jazzovými hudebníky zvučných jmen. „Z nových verzí skladeb I’ll Fly
Away a Down by the Riverside vám naskočí husí kůže“, napsali v magazínu Rolling
Stones. Nahrávání se již pro těžkou cukrovku nezúčastnil Clarence Fountain,
kterého vystřídal Ben Moore.
Web:
http://blindboys.com