Visegrádský romský magazín, 3. díl: Vzdělávání
Vzdělávání je dalším tématem desetidílného cyklu reportáží s názvem Visegrádský romský magazín.
Společně ho připravují tři romské televize: Dikh TV z Maďarska, TV Romana ze Slovenska a ROMEA TV z České republiky.
V Maďarsku je 350 segregovaných základních škol
V Maďarsku se situace zhoršila v posledních 12 letech a problémem jsou především segregované školy, kterých je okolo 350, což je 13 – 14 procent ze všech základních škol.
“To je šokujíce vysoké číslo. Dnes jsme velmi blízko k tomu, abychom mhli hovořit o segregaci téměř na úrovni apartheidu,” uvedl v reportáži DIKH TV Péter Rado, maďarský expert na vzdělávání.
Na Slovensku je problém se vzděláváním v chudých romských osadách
Na Slovensku se Romové ze střední nebo vyšší společenské třídy k lepšímu vzdělání dostanou, problémem však zůstávaá vzdělávání Romů především v chudých romských osadách. Tam jim pomáhají charitativní organizace. Vláda se podle zplnomocněnce pro romské komunity Jána Hera snaží řešit vzdělávání systémově, což nejde bez zlepšení situace Romů v bydlení nebo na trhu práce.
“Když mluvíme o školní docházce, že je špatná v marginalizovaných romským komunitách, tak si představte tu mámu, když všichni žijí v jedné místnosti a nemají přístup k vodě, nemají přístup k elektřině, nemají vybudované cesty, chodí v blátě. To je jedna z příčin, proč je ta školní docházka narušená,” uvedl pro Romana TV Ján Hero.
Česko musí zajistit kvalitní vzdělávání romských dětí v hlavním vzdělávacím proudu
Také v České republice dochází podle neziskových organizací k diskriminaci romských dětí na základních školách, když jsou zařazovány do tzv. speciálních škol. I když se situace oproti minulosti, kdy existovaly zvláštní školy, zlepšila, problém stále přetrvává.
“Je určitě dobře, že se situace zlepšuje. Určitě v tom pomohl rozsudek Evropského soudu pro lidská práva ve věci D. H. a ostatní,” uvedla pro ROMEA TV Klára Šimáčková Laurenčíková, zmocněnkyně vlády ČR pro lidská práva.
“Vzali jsme vážně, co nám tehdy evropský soud říkal a začali jsme sbírat data o systémové diskriminaci a segregaci. Naší prioritou musí být zajištění podpory v hlavním vzdělávacím proudu, v mainstreamových školách ideálně v místě bydliště,” dodala Šimáčková Laurenčíková s tím, že každá spádová škola musí být kvalitní a férová.
Visegrádský romský magazín mapuje deset společných témat v Česku, Slovensku a Maďarsku
Romové jsou jedním z národů žijících v zemích Visegrádské čtyřky (V4) a právě jejich život, pozitivní zkušenosti z každodenního života v regionu či aktuální problémy měsíčník mapuje.
Každý díl magazínu v délce do 30 minut bude obsahovat tři reportáže ze třech zemí zapojených do spolupráce na jedno téma.
Deset dílů postupně zmapuje témata jako bydlení, vzdělávání, zdravotnictví, politický vývoj, integrační situace, příklad dobré praxe v zemích V4 a další.
Výrobu Visegrádského romského magazínu financuje Visegrad Fund.