Šílená krev na Nové scéně
Nakolik se může člověk svobodně vyjadřovat, když na něj míří pistole? může být člověk svobodný, když nemá jinou alternativu než se přizpůsobit? A nakolik je svobodný, když mu vlastní rozum, vlastní pocity anebo stereotypy ostatních nastavují hranice? Režisér Nurkan Erpulat a dramaturg Jens Hillje Svou inscenací Šílená Krev vyslovují řadu otázek k nekončící debatě o integraci menšin. Pokud se zrovna nechystáte v dohledné době do Berlína, nenechte si ujít jedinečnou příležitost zhlédnout toto představení v Praze, 5. března na Nové scéně Národního divadla.
Inscenace nezávislého berlínského souboru Ballhaus Naunynstraße se v Německu stala divadelní událostí roku. Příběh učitelky multietnické rebelující třídy, která zabaví jednomu ze studentů zbraň, a udělá ze svých sígrovských žáků rukojmí v naději, přiblížit jim myšlenky Friedricha Schillera a jeho idealistické představy o klasickém německém divadle, byl oceněn mj. i pozváním na nejprestižnější německou divadelní přehlídku – berlínské Theatertreffen.
Inscenace ukazuje, co zmůže dramatická tvorba: reagovat na současnost. Pozvání do Prahy nabízí šanci propojení mladé divadelní scény v Německu a České republice, které svým aktuálním pohledem hledají nové cesty divadelního ztvárnění zcela mimo zajeté festivalové a divadelní struktury a oslovují tak mladé a nové cílové skupiny, říká Heinrich Blömeke, ředitel pražského Goethe-Institutu.
Hra vpadla na podzim 2010 do rozvášněné, leč absurdní debaty, již rozpoutal dnes již bývalý berlínský senátor Thilo Sarrazin svou knihou Německo se samo likviduje (Deutschland schafft sich ab), z níž přímo sálá znechucení nad neintegrujícími se imigranty. Autoři berlínské hry vycházejí z této debaty a dohánějí ji ad absurdum do černě vtipné, jízlivé inscenace.
Neinscenuji mladé lidi takové, jací jsou, ale tak, jak je vidíme. Kým jsou, po čem touží, jak uniknout ze světa, v kterém se jim nedaří obstát. Inscenuji německý pohled. Nechci s těmito tématy nakládat jako Turek, ale jako citlivý umělec, vysvětluje Nurkan Erpulat.
Debatu, kterou rozpoutala výše zmíněná kniha a poskytla tvůrcům podnět při tvorbě inscenace, reflektuje i český umělec, výtvarník a performer Martin Zet. Pro svoji instalaci na sedmém ročníku Berlínského bienále shromažďuje výtisky této „antimigrační knihy” v naději, že jich sežene co nejvíc. Všechny knihy chce poté recyklovat pro dobré účely.
Režisér tureckého původu a německý dramaturg si vzali na mušku především hloupost všech zobecňujících „pravd“ jak o Turcích, tak o Němcích. Nikdo nezůstane ušetřen – vznikla tak drsná komedie o rasových předsudcích a o spolužití různých etnických skupin v Evropě.
„Důležitou součástí programu Nové scény ND je trvalá prezentace pozoruhodných zahraničních uměleckých počinů, přičemž akcent je kladen na soudobé divadelní trendy. Jednou z priorit Nové scény ND pro rok 2012 je multikulturalita a kultura národnostních menšin; toto téma otevíráme uvedením jedné z nejvýznamnějších německých nezávislých divadelních produkcí loňského roku Šílená krev. Německá kultura se s tématem komplikovanosti etnického soužití v regionu střední Evropy, s fenomény přistěhovalectví a asimilace, v posledních desetiletích aktivně vyrovnává a může povzbudit kreativní odvahu českých tvůrců. Ostatně je příznačné, že další obdobně dramaturgicky zaměřený projekt Nové scény ND vzniká opět ve spolupráci s německými divadelníky a Goethe-Institutem: v červnu uvede na Nové scéně ND premiéru své nové inscenace Open for everything Constanza Macras se svým berlínským souborem DorkyPark“, Štěpán Kubišta, ředitel Nové scény ND.
V Šílené krvi se skrývá touha po humanistické společnosti bez předsudků a morálních apelů. Nezbývá než doufat, že se s podobnými překvapeními budeme setkávat častěji.
Datum konání: 5. března od 20 hodin
Místo konání: Nová scéna Národního divadla
Německy s anglickými a českými titulky.