Romade, značka šátků, za kterou stojí prezident Andrej Kiska, propojuje romskou kulturu a moderní módu
V Praze byla minulý týden představena nová česko-slovenská módní značka Romade, která přináší na trh hedvábné šátky inspirované bohatou a pestrou romskou kulturou. Tento projekt si klade za cíl nejen prezentovat krásu a tradice Romů, ale také podporovat romské umělce a tvůrce, kteří se na návrzích podílejí.
Módní návrhářka Monika Vontszemuová, která stojí za návrhy některých šátků, zdůraznila, že Romade je značkou, která „nesváže romskou duši.“ Jak vysvětlila, každý šátek nese nejen estetické hodnoty, ale i hlubší význam. „Toto je poselství naší značky,“ uvedla pro první romskou internetovou televizi Vontszemuová s nadšením. „Šátky nejsou jen o kráse, ale také o tom, aby si ženy, které je nosí, uvědomily a šířily romskou kulturu.“
Na spolupráci se podíleli další romští návrháři, mezi nimi i Pavel Berky, který přinesl svůj osobní přístup ke každému z návrhů: „Každý šátek má svůj příběh. Za každým stojí nějaká intimní vzpomínka z mého dětství, takže je to nejen vhled do romské kultury, ale i do mého osobního života,“ řekl pro ROMEA TV Berky.
Iniciativa bývalého prezidenta Andreje Kisky
Projekt Romade vznikl i díky iniciativě bývalého slovenského prezidenta Andreje Kisky, který se stal důležitým partnerem značky. „Romská kultura podle mě patří mezi ty nejkrásnější a nejživější na celém světě. Plná nádherných barev, živelnosti a spontánnosti – podle mě úžasná,“ řekl Kiska a dodal: „Chtěli jsme světu přinést něco, co by nás všechny spojilo a připomnělo, že bychom lidi neměli soudit podle jejich barvy pleti, ale podle toho, kdo jsou. Myslím si, že právě přinášení této nádherné romské kultury do našeho světa může dělat naše země lepšími.“
Kiska také vysvětlil svou motivaci, proč projekt inicioval: „Mnoho lidí se ptá, jak je možné, že se bývalý prezident, a ještě v mém věku, pustil do tak náročného byznysu, jako je móda. Mým jediným cílem však bylo pomoci. Bohužel, diskriminace a předsudky, jak v Čechách, tak na Slovensku, jsou stále velmi silné, a proto věřím, že každý z nás by měl alespoň malým dílem přispět k tomu, aby se to změnilo.“
Lucie Fuková: Odbourávání předsudků módou
Zmocněnkyně pro záležitosti romské menšiny Lucie Fuková vidí v projektu Romade velký potenciál pro boj s předsudky a stereotypy. „Tento projekt otevírá romskou duši veřejnosti,“ uvedla Fuková. „Šátky navrhované romskými designéry nejenže zdobí ženy, ale také otevírají dialog s těmi, kdo nejsou zvyklí přemýšlet o romské kultuře. Je to jeden z nástrojů, jak bojovat proti anticikanismu,“ dodala.
Romade tedy není jen módní značkou, ale i prostředkem k posilování mezikulturního porozumění a boji proti společenským stereotypům. „Je to sociální projekt, který zapojuje Romy nejen jako návrháře, ale také jako výrobce. Každý šátek nese příběh a má potenciál stát se symbolem,“ uzavřela Fuková.
Herec Jan Cina, který se akce také zúčastnil, ocenil jak estetiku, tak myšlenku projektu. „Nejde jen o vizuální stránku, ale o celé poselství. Romská kultura je skvělá a mnoho lidí ani netuší, že se s ní denně setkávají,“ řekl s nadšením. „Šátky Romade mohou být pro každého amuletem, který nese v sobě vzpomínky a příběhy.“