Jazzový klub Reduta: Návrat „ztraceného syna“
Středeční večer s povděkem přivítal jazzový klub Reduta návrat „ztraceného syna“, kterým je nizozemská kapela Basily. I tehdy tito fenomenální hudebníci vystoupili v rámci světového festivalu Khamoro. Ani tentokrát nezůstali své pověsti nic dlužni, ba právě naopak.
Přestože jejich hudební produkci lze zařadit do tolik oblíbeného žánru gypsy jazz, jehož průkopníky byli především Stéphan Grappeli a Django Reinhart, během let si vyvinuly zcela originální styl vycházející z romské lidové hudby. Díky tomu mohli návštěvníci Reduty slyšet kromě obvyklých jazzových standardů jako například „Sommer time“ i netradiční úpravy rumunské lidové písně, či ruských častušek.
Svým výkonem všechny přítomné ohromil především skvělý houslista Tucsi Basily. Jeho improvizace jsou zcela nenapodobitelné. Kromě role houslisty se neméně dobře zhostil i role moderátora. Svoji profesionalitu a zkušenost ukázal především v momentu, kdy přestal fungovat jeho houslový snímač. O to zaníceněji hrál a svým nadhledem a humorem strhnul celou kapelu.
Svojí instrumentální kvalitou s Tucsim držel krok sólový kytarista Popy Basily. Jeho improvizace navazují na nesmrtelný odkaz legendárního Djanga Reinharta.
O den dříve měla zcela zaplněná Reduta možnost sledovat ekvilibristické improvizační kreace další legendy romské jazzové hudby, Angela Debarre z Francie. Ten taktéž navazuje na odkaz Djanga Reinharta. Angelo je dnes považovanou za jednoho z nejlepších romských kytaristů.
Své pověsti nic nezůstal dlužen a svojí hrou přivedl Redutu doslova do varu.
Středečním koncertem nizozemských Basily skončila „jazzová“ část světového festivalu Khamoro 2008, následující dny se mohou návštěvníci těšit na tradiční romskou hudbu v podání špičkových romských hudebních těles.