Další ročník literární a výtvarné soutěže Romano suno je již vyhlášený!
Nová škola, o.p.s. vyhlásila na Mezinárodní den Romů 8. dubna v pořadí již
21. ročník literární soutěže, která dává mladým romským autorům možnost popsat
svět kolem sebe vlastníma očima a to v romštině – jazyce, který se ve veřejném
prostoru běžně nevyskytuje.
Děti základních a středních škol mohou do soutěže poslat psaný text v romštině
na jedno ze soutěžních témat, nebo mohou namalovat obrázek či natočit video.
Tvorbu je třeba zaslat do Nové školy do konce školního roku (29. června 2018).
Slavnostní vyhlášení nejlepších příspěvků je plánováno již tradičně v první
polovině prosince a nejlepší texty i s jejich českým překladem budou vydány ve
sborníku Romano suno 2018.
Soutěž v loňském roce oslavila dvacetileté jubileum a jak se rok co rok vymýšlí
nová témata pro soutěžící popsala pro server Romea.cz jedna z porotkyň literární
sekce, spisovatelka Iveta Kokyová: "Vymýšlet témata do soutěže není vůbec lehké,
obzvlášť, když nechceme, aby se nám opakovala. Každý z porotců z Romano suno
navrhne za sebe několik témat, z nichž pak společně vybíráme ta nejzajímavější."
Pro letošní rok byla vybrána tato témata:
- Kana nekbuter asanďiľal? / Kdy ses nejvíc smál/a?
- Has paš tu varekana o mulo? / Setkal ses někdy s duchem?
- Sar adaj dživas? / Jak se u nás žije? (Reportáž z místa, kde žiju)
- Sal rado, hoj vakeres romanes? Soske? / Jsi rád/a, že umíš romsky? Proč?
- Pisin pal oda, so kames / Volné téma
Již několikátým rokem je Romano suno rozšířeno i o audiovizuální kategorii, kam
je možné přihlásit krátké video, které není delší než 3 minuty a je na něm
mluvené slovo, nikoliv písnička. Soutěž se tak přiblížila zájmům školáků a
středoškoláků ve snaze podpořit romštinu i u dětí, kterým není blízký psaný
projev.
"V loňském ročníku bylo do soutěže zasláno celkem 150 příspěvků, z toho
bylo přibližně 25 videí. Psaný text s počtem 125 příspěvků jednoznačně
převažoval. Zatím nemáme žádné obavy z toho, že by nová kategorie psaný text
vytlačila. Máme zkušenost, že zatímco u textů si děti častěji vybírají z
konkrétních témat, videa byla nejčastěji natočena na volné téma," dodává Kokyová.
O vítězných příspěvcích rozhodnou tři poroty. V literární zasedne vedle
prozaičky Ivety Kokyové např. básnířka Renata Berkyová, ve výtvarné Ladislava
Gažiová a Antonín Střížek a v porotě pro mluvené slovo aktivista a performer
David Tišer či novinář František Bikár.
„Od samého začátku soutěže jejím organizátorům záleželo také na tom, aby se do
soutěže mohly zapojit všechny děti. Tak vlastně vznikla výtvarná část soutěže.
Děti v ní soutěžily se svými obrázky, které namalovaly na motivy příběhů svých
romských spolužáků anebo se výtvarnou formou samy vyjádřily k tématům daného
ročníku. Kromě jiného je to také způsob, jak dostat tvorbu dětí a povědomí o
romštině jako plnohodnotném jazyku do českých škol.“ vysvětluje koordinátorka
soutěže Marie Bořkovcová.
Více informací o soutěži naleznete
na webových stránkách Nové školy o.p.s. a zde
je video Ivety Kokyové a Marie Bořkovcové s výzvou k letošnímu ročníku.
VIDEO