Změnit by se mělo úplně vše
Od března má začít fungovat Agentura pro sociální začleňování v romských lokalitách, jejíž koncept se připravoval velmi dlouho a nakonec byl ministryní Džamilou Stehlíkovou vládě předložen a tou také schválen v poněkud okleštěné podobě. V každém případě však má agentura s poněkud diskutabilním názvem svého ředitele. Stal se jím Marek Podlaha, člověk, o němž reference hovoří jako o zajímavém, schopném, o danou tematiku se dlouhodoběji zajímajícím muži. Podle odborné analýzy společnosti GAC, v jejímž čele stojí sociolog Ivan Gabal, existuje v České republice na tři sta chudinských míst (tzv. sociálně vyloučených lokalit), ty soustřeďují na osmdesát tisíc lidí na okraji společnosti. Právě jejich integraci do společnosti má pomoci zmiňovaná agentura. Podle ministryně Stehlíkové se patnáct odborníků pracujících pro agenturu zaměří na šest vybraných lokalit v Čechách a šest na Moravě. Společnými silami s postiženými lidmi, místní samosprávou i neziskovým sektorem se pokusí najít řešení, nalézt práci, splatit dluhy, začlenit do společnosti. Diskutuje se o tom, zda okleštěná verze agentury (o mobilní týmy, počty lidí atd.) může vůbec tak složitý úkol zvládnout. Vznikají dohady o tom, že finance, které má agentura získat z evropských fondů, lákají některé neziskové agentury natolik, že již teď vytvářejí lobbing zejména v řadách ODS, aby agentura v budoucnu nebyla pod Úřadem vlády, ale pod nimi. Co by mohla přinést monopolizace řešení tohoto problému, si asi dokážete představit. Agentura s sebou zkrátka přináší mnoho dotazů, na některé nelze odpovědět hned, některé jsme ovšem položili již nyní Marku Podlahovi.
Co by se mělo po působení agentury ve vybraných lokalitách změnit? Jak by tam měla vypadat situace?
Změnit by se mělo úplně vše, to znamená, měla by se vyřešit otázka zaměstnanosti, bydlení, všechny tyto kroky přispívají ke zvyšování životní úrovně a lidé žijící v těchto lokalitách by neměli být vyloučeni.
Jakými nástroji byste toho chtěli dosáhnout?
Nástroje nejsou jednoduché, ale jsou jasné. Je to zvýšení zaměstnanosti a zaměstnanost je dána vzděláním. To znamená dát práci a připravit lidi na práci. A již myslet na budoucí generace, to znamená práce s předškolní mládeží, aby se zvýšila účast dětí v těchto lokalitách na středních a vysokých školách.
Jaký bude vztah agentury k obcím a konkrétním komunitám?
Práce této agentury bude na základě úzkého partnerství, to znamená, že agentura by měla uzavřít partnerství jak s obcemi, tak se všemi subjekty působícími v těchto lokalitách.
Ovšem jak konkrétně bude dle vašeho názoru agentura spolupracovat s danou komunitou v jednotlivých městech?
Práce s komunitou bude dána tím, že se musíme ztotožnit se zájmy a potřebami této komunity. Musíme je přesvědčit, že kroky, které budeme činit, jsou pro jejich dobro, poněvadž nelze pomáhat někomu, kdo pomoc nechce.
Jak do toho budou zapojeni oni sami, počítá se i s jejich aktivní participací?
Budou se i aktivně podílet na řešení své situace.
Jak konkrétně budou moci lidé ovlivňovat chod agentury?
Jak jsem řekl, musíme detailně poznat jejich potřeby, musíme znát jejich požadavky, možnosti a schopnosti. A to bez úzké spolupráce s touto komunitou vědět nelze. Ta spolupráce bude v prvé řadě o tom, jak získat jejich důvěru, aby se nám otevřeli a sdělili nám své požadavky a potřeby a i vlastně svůj způsob řešení problému, poněvadž doposud se to řešilo způsobem, který této komunitě nevyhovoval.
Některé dílčí problémy, které chce řešit agentura, ale řešily už i neziskové organizace a také za participace a spolupráce s obcemi, komunitou místní a neziskovými organizacemi. Proč si myslíte, že by měla být agentura úspěšnější nebo na základě čeho? Jaké bude mít nástroje na rozdíl od neziskových organizací, které by mohly tu účinnost zvýšit?
Není to na rozdíl od neziskových organizací. Je to v úzké spolupráci, jak již bylo řečeno. Ta úzká spolupráce bude na základě partnerství nejenom s obcemi, ale i s neziskovým sektorem, který v těchto lokalitách působil. To znamená, že my budeme využívat zkušeností a personálního obsazení neziskových sektorů v daných lokalitách.
Jak výhody ale spatřujete u agentury, proč by měla být úspěšnější nebo systémovější při řešení, než byly ony připomínané neziskové agentury?
Samozřejmě, neziskové organizace jsou úspěšné, pokud jsou velké a mají velký aparát. Ale velká část práce v těchto lokalitách je tvořena prací malých neziskových organizací, které se potýkají s finančními problémy, nemají personální kapacity na to, aby dosáhly na peníze evropských fondů. Takže ta pomoc, ta spolupráce nebo partnerství mezi agenturou a neziskovými organizacemi bude v tom, že tam, kde nejsou personální možnosti, pomůžeme my.
Můžete, prosím, nastínit alespoň v jakém časovém horizontu plus minus byste chtěli některý z dílčích úspěchů v jednotlivých oblastech dosáhnout? Protože jde samozřejmě o hodně vysoký cíl, který se ukáže až za několik let, jenž musí být v součinnosti se sociálním bydlení atd.
Výběrové řízení na analýzu v daných lokalitách se konalo nedávno, koncem ledna. Předpokládáme, že první výstupy budeme mít v průběhu dubna. Na základě tohoto výstupu začneme ihned systematicky pracovat. Analýzy by měly být hotové v polovině roku, a já předpokládám první hmatatelný výsledek a důkaz úspěšnosti agentury koncem roku.
Jste ochotný se nějakým způsobem podílet na diskusi a existenci agentury i s Jiřím Čunkem, který neustále všude deklaruje svůj zájem o podílení se na řešení této tematiky? Já vím, že například vaše nezisková organizace, v jejímž čele jste stál, zaměstnala několik Romů, které pan Čunek odstěhoval ze Vsetína?
Účastnit se diskuse s panem Čunkem by neměl být problém, i když je pan Čunek politik, což já nejsem. Možná, že tam mohou být velké disproporce v názorech.