Táňa Fischerová: Bez občanské společnosti a bez sebevědomého a aktivního občana nemůže demokracie vůbec fungovat

Pokračujeme v předvolebním cyklu otázek a odpovědí jednotlivých kandidátů na úřad prezidenta ČR.
Všech kandidátů jsme se ptali mimo jiné na strategii řešení problematiky
sociálního vyloučení, na jejich názory na integraci romské menšiny, respektive
na způsob, kterým v tomto směru chtějí dosáhnout zlepšení. Zajímal nás také
jejich přístup k pravicovým extremistům, problematice segregace žáků základních
škol nebo případu vepřína na místě bývalého romského pracovního tábora. Odpovědi
zveřejňujeme v pořadí v jakém nám je jednotliví kandidáti zaslali.
Nepřehlédněte:
Níže se dočtete, jak na naše otázky odpověděla Táňa Fischerová.
Máte nějak "programově" či "systémově" podchycené společenské menšiny nebo chápete všechny občany čistě individuálně?
Vaše otázka mi připadá nepřesná. Pokud se mne ptáte, zda mám pro společenské menšiny nějaký program, tak ten nemám. Pomáhám kde a jak mohu.
Jsou podle vás práva romské menšiny v ČR naplňována dostatečně?
Domnívám se, že tzv. menšinová práva jsou u nás zřejmě dostatečně ošetřena, zásadní problém vidím v krácení základních lidských práv u společensky slabých skupin, a tedy i u romské menšiny.
Reagují politici na rasistické či xenofobní akce, například protiromské demonstrace extremistů, adekvátně a dostatečně? A reagují politici dostatečně rychle a adekvátně na dění, které není extremistické, ale souvisí s protesty proti Romům?
Ve většině případů nikoliv, protože jsou buďto populisté a nebo dokonce s takovými akcemi sympatizují.
Je podle vás důležité začít řešit sociální vyloučení stoupajícího počtu občanů ČR a chudobu s tím spjatou?
Ano, jednoznačně.
Jaká by měla být celková strategie při nápravě sociálního vyloučení a jevů s ním spjatých?
Zejména změnit současný systém, který je postavený na vzrůstání rozdílu mezi bohatými a chudými, na marginalizaci stále většího počtu občanů a házení slabých přes palubu.
Přes veškeré snahy dochází v českém školství stále k segregaci romských dětí ve vzdělávání. A to buď v praktických (zvláštních) školách či v běžných základních školách v segregovaných třídách. Vystupovala byste proti tomuto jevu?
Už jsem vystupovala a budu v tom pokračovat bez ohledu na to, zda budu v nějaké funkci či nikoliv.
Jaké řešení k nápravě byste navrhovala?
Návrh řešení je na odbornících.
Navštěvovala byste pietní místa týkající se genocidy Romů za druhé světové války ve výroční dny? (Máme na mysli dva bývalé tzv. cikánské tábory v Letech u Písku a v Hodoníně u Kunštátu, odkud byli čeští Romové převezeni do Osvětimi.)
Ano.
Vyslovovala byste se pro odstranění vepřína, který se nachází na území bývalého tzv. cikánského tábora v Letech u Písku?
Principiálně jde o úctu k bolesti a k lidským životům, nikoliv o konkrétní místo. Pokud v Letech v tuto chvíli stojí vepřín, který poskytuje pracovní místa, pak by jeho zbourání vyvolalo další vlny nevole a nepochopení. Pokud by přestal fungovat, pak by se určitě měl vykoupit a zbourat.
Proč je podle vás pro demokracii důležitá občanská společnost, mnohým, například Václavu Klausovi, se tento pojem vůbec nelíbí?
Již jsem o tom mluvila a psala mnohokrát, takže jen stručně: bez občanské společnosti a bez sebevědomého a aktivního občana nemůže demokracie vůbec fungovat, vlastně ani existovat.