Ivana Rosová, ředitelka ZŠ Grafická: Prý jsme segregovaná škola

Základní škola Grafická z pražského Smíchova měla podle všeho nakročeno k tomu, stát se jednou z nemnoha institucí, kde je inkluzivní vzdělávání každodenní praxí, navíc akceptovanou a podporovanou jak žáky a jejich rodiči, tak i pedagogickým sborem. Městská část Praha 5 chce nyní školu zrušit. Záminkou k tomu se nejspíš stal relativně a v daném kontextu – inkluzivní způsob vyučování – podle všeho i legitimně nízký počet žáků. Ti prý mají být přemístěni do škol po celé Praze, na základě trvalých bydlišť.
Škola letos mimo jiné získala značku Ethnic Friendly. Toto ocenění, které udělují sdružení IQ Roma servis a ROMEA, každým rokem získávají zaměstnavatelé hlásící se k zásadě rovného zacházení s etnicky odlišným obyvatelstvem. Do ZŠ Grafická chodí nejen romští žáci, ale pracují tu také romské kuchařky či asistentky.
Dne 28.12. přinesla Romea.cz otevřený dopis rodičů studentů této ZŠ. Dnes jej doplňujeme krátkým rozhovorem s ředitelkou školy, paní Ivanou Rosovou.
Co předcházelo situaci, která je v tuto chvíli už nejspíš značně vyostřená? Jaká je vlastně motivace pro uzavření školy?
Již 20. dubna 2012 jsem byla pozvána na MČ Praha 5, kde mi bylo oznámeno radním Šestákem (za přítomnosti tehdejší vedoucí OŠKS a místostarosty JUDr. Lachnita), že se ZŠ Grafická zavře k 31. 1. 2013. A protože MČ Praha 5 vyhlásila celoplošně konkurzy na ředitele ZŠ a MŠ a já svůj konkurz měla 25. 4. 2012, chtěli na mně, abych napsala prohlášení, že odstupuji od konkurzu a že nebude stát nic v cestě k uzavření školy, na kterou se žádný uchazeč nehlásí. Já to pochopitelně neudělala, na konkurz šla a byla jsem potvrzena do dalšího období.
Záměr uzavřít školu v lednu 2013 potom sice odvolali s tím, že školu nechají ještě jeden rok a pak se uvidí, nicméně ve stejném duchu a se stejnou morálkou to pokračuje i v letošním školním roce. Již v září mně radní Šesták mezi řečí sdělil, že počítá s tím, že se škola na 100% zavře. To uváděl ještě ekonomické důvody. Dne 1. 11. , kdy byla jakási porada , kterou svolávala školská komise a která měla vyjasnit situaci na škole (podotýkám, že kromě paní Mgr. Kláry Laurenčíkové, která se za nás postavila, nikdo z přítomných osobně na škole nebyl), objevil se ještě další důvod. Prý jsme segregovaná škola. Na této schůzi již v úvodu radní Šesták všem sdělil, že škola bude zavřená ke konci školního roku jako hotovou věc a to všechny udivilo, neboť si mysleli, že se teprve budou o tom radit.
Mezitím aktivisté z místní pobočky Člověka v tísni přesvědčují romské rodiče, že jejich dětem v podstatě škodíme, když je tolik romských žáků pohromadě, že učíme podle osnov zvláštní školy a že na škole vládne násilí a drogy. Že to jsou nesmysly, až lži jsem se snažila vysvětlit již v dopise v červnu, zvala jsem tyto aktivisty k nám na školu, ale neodpověděli, nepřišli. My naopak vzděláváme inkluzivně, stále více a více k nám nastupuje žáků neromských (mimochodem – to jsou také autoři otevřeného dopisu) školu máme krásnou, nezničenou a u nás se ani na WC nekouří, natožpak manipuluje s drogami.
Jak se Vy osobně k celé situaci stavíte? Jaké jste učinili kroky a jaké kroky případně ještě zvažujete?
Osobně se již snažím delší dobu přesvědčovat MČ, že sice máme méně žáků (- polovinu kapacity, ale počet jsme doplnili kmenovými žáky z Francouzského lycea), ale investice 2,5 milionu do rozpočtu školy, která realizuje vzdělávání se všemi podpůrnými opatřeními, na které mají tito žáci se speciálními vzdělávacími potřebami právo a vzdělávání dětí tak ohrožených, že hrozí, že se dostanou mimo hlavní vzdělávací proud , to přece stojí. Poslala jsem jim vyjádření z PPP, o.s. Elio, které dělá u nás „prevenci“ , jednala jsem s Ligou lidských práv, a vůbec snažím se i ve spolupráci s odborníky přesvědčit MČ, že se u nás o segregaci nejedná, naopak. Vždy jsme byli prezentování jako příklad dobré praxe. Osobně, jak jste již slyšela, jsem ubitá, sbírám síly a stále opakuji 2 věci:
A) MČ zřizuje, ale také zrušuje příspěvkové organizace, mají na to právo. Já jim jen mohu vysvětlit, o jak vzácnou školu přijdou. Ale ať se drží ekonomických důvodů, pokud tam opravdu jsou, a nešpiní školu. Dělají zmatek v hlavě rodičů i dětí a samotné uzavření školy je proces velmi stresový, i pro děti, tak ať to proběhne v co nelepším klidu.
B) Ať se postarají o žáky, neboť zatím zaznívaly hlasy, jako že budou rozděleni do škol podle spádových oblastí svého trvalého bydliště. Na to jsem mockrát reagovala velmi vzrušeně. Co to je, mají přece právo na vzdělání tam, kde momentálně bydlí!
A pokud se využije odbornost a zkušenost našich učitelů a asistentů s těmito žáky pracovat, tím lépe.
Vaší školu masivně podpořili rodiče Vašich žáků. Věříte, že to může mít nějaký efekt?
Nevěřím.
Jak je to s údajným zákazem nabírat nové žáky? Je to Vaše iniciativa, nebo přišlo nařízení z MČ?
Tak jako jiné školy jsem nahlásila i já termín zápisu do 1. tříd. Dne 13. 11. jsem byla povolaná do kanceláře vedoucí OŠKS, kde mně vedoucí Mgr. Kulíšková sdělila, že vzhledem k záměru MČ uzavření školy již nemám dělat zápis a nemám přijímat žáky ani do vyšších ročníků.
Chtěla jsem to písemně, proto po údajném telefonickém hovoru s radním Šestákem (nemohu potvrdit, že to tak bylo, pouze cituji, co vedoucí říkala po té, co se vrátila z vedlejší kanceláře) mně napsala zápis z jednání, který vám neskenovaný. Jistě chápete, že zpráva z ČT, že pan radní tvrdí, že jsem to udělala sama a dobrovolně mě dostala.
