Marcel Chládek: Předškolní vzdělávání považuji za důležité

Marcel Chládek, ministr školství, mládeže a tělovýchovy odpovídá na několik rychlých otázek.
Jaký byl váš start na postu ministra školství, mládeže a tělovýchovy?
Představy o fungování ministerstva a celého resortu jsem měl již před nástupem do funkce. Tušil jsem, co mě čeká a v jakém stavu resort je. Bohužel mě nic nepřekvapilo. Zadal jsem hned několik auditů a výsledky na sebe nenechaly dlouho čekat. Prozatím jsem našel úspory za zhruba 300 milionů korun a očekávám, že to není konečná částka.
Plánujete nastavení spolupráce odboru speciálního a základního školství nebo jejich sjednocení?
Tato oddělení patří pod jeden odbor, jejich spolupráce je velmi úzká, systematická a koordinovaná na všech úrovních, a to samozřejmě ve prospěch celého vzdělávacího procesu.
Máte v plánu se zasadit o to, aby se dlouhodobé plánování strategie českého školství neměnilo pokaždé s novou vládou, a jaké konkrétní kroky k tomu mohou vést?
Od počátku narovinu říkám, že na ministerstvu nechci dělat revoluci, ale změnu. Připravit vzdělávací systém tak, aby ho další vláda zase nezměnila. Důležitá je tedy shoda v zásadních věcech napříč politickým spektrem. Proto pořádáme národní kulaté stoly, kde řešíme například zavedení kariérního systému pro učitele nebo novelu vysokoškolského zákona. V současnosti také připravujeme dokument Strategie 2020.
Jaká data o žácích a studentech se v současnosti evidují?
Jedná se například o počty škol, tříd nebo žáků napříč celým vzdělávacím spektrem v České republice tak, aby bylo možné z nich vycházet při tvorbě strategických vzdělávacích materiálů. Obecné statistiky jsou dostupné i na webových stránkách ministerstva.
Považujete verdikt Evropského soudu pro lidská práva ve věci D.H. a ostatní za relevantní? Jaké kroky činí ministerstvo pro to, aby se do praktických škol nedostávali žáci jen kvůli tomu, že pocházejí ze sociálně znevýhodněného prostředí?
Rozsudek D. H. z roku 2007 potvrdil v odvolacím řízení nepřímou diskriminaci některých romských žáků v Ostravě. V rámci naplňování rozsudku jim Česká republika nabídla v první řadě možnost okamžitého dovzdělání, okamžitě iniciovala legislativní změny tak, aby nemohlo docházet k jakémukoli neoprávněnému zařazování dětí do vzdělávacího programu, který neodpovídá jejich vzdělávacím potřebám. Pro mě je důležité, aby nejen pro tyto děti byly dostupné přípravné třídy nebo místo v mateřské škole. Právě předškolní vzdělávání považuji za velmi důležité. Ministerstvo školství navíc i pod mým vedením stále vypisuje dotační programy pro romské žáky a studenty, které vesměs souvisí s jejich sociálně-kulturním znevýhodněním.
Jak vnímáte nedávné výroky o cizincích, sociálních dávkách nebo romské menšině Tomia Okamury – a vlastně jeho celkové působení? Máte v plánu s panem Okamurou o těchto tématech komunikovat?
Jsem otevřený a připravený komunikovat s každým, s kým máme společná témata. Vyjádření pana Okamury jsou ovšem mnohdy velmi nešťastná.