Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Lukáš Lhoťan: Míra hříchu je stejná u Romů i Arabů

31. ledna 2012
Čtení na 6 minut

Reaguje na protimuslimské letáky rozvěšované v brněnských ulicích krajní
pravicí, vstupuje do mediálních polemik o islámu, chodí přednášet o Alláhovi.
Nenosí však plnovous a z jeho češtiny není cítit žádný arabský přízvuk. Lukáš
Lhoťan k islámu konvertoval. S tímto ne zrovna typickým Brňanem jsem hovořili
taktéž o trochu výjimečném tématu – o Romech muslimské víry.

Jak se dostane Čech z Brna k víře v Korán? Není to od vás trochu póza?

Mně osobně k islámu přivedl zájem o teologii Boha a zklamání ze systému
současného křesťanstva, který má blíže k modloslužebnictví a farizejství než k
Ježíši Kristu či Bohu. Víte, póza by to byla, pokud bych chtěl absolutně
zavrhnout svou českou identitu ve prospěch nějaké virtuální identity rádoby
muslimské – tj. nahradit českou kulturu cizí. Věřit upřímně v islám neznamená
vzdát se své české identity, ale znamená snažit se žít v souladu s Bohem. Tedy
pokud někdo má rád českou kuchyni, kulturu apod., nemusí se jí vzdát, stačí
pouze, když nebude porušovat určitá pravidla daná Bohem. Osobně nemám rád ten
typ lidí, kteří si myslí, že vyznávat nějakou víru znamená vzdát se absolutně
své identity a nahradit ji identitou cizí.

Kolik členů a sympatizantů má vaše organizace? Jsou to spíš Češi nebo
cizinci?

Naše občanské sdružení má 10 aktivních členů a několik desítek příznivců a
podporovatelů v celé ČR. Kde všude Romové islámské víry žijí a přibližně v jakých počtech?
Nejvíce jich žije v arabských zemích – přibližně několik desítek tisíc – a poté
na balkánském poloostrově. Také několik desítek tisíc.

Dá se to rozškálovat jako u ostatních muslimů? Kde jsou víc mezi Romy-muslimy
spíš sunnité, šíité, alavité?

Ano, je to přesně tak. Většinou přijali tu verzi islámského náboženství, kterou
vyznává společenství, v jehož sousedství žijí.

Mezi mnohými Romy-křesťany je vztah k náboženství volnější, bylo vícekrát
popsáno, že se zajímají spíš o ten kolorit, procesí, barvy, atmosféru, obřady.
Dala by se tahle jistá odlišnost popsat i u muslimů – Romů a Neromů?

Ano, u obou kategorii. Ale u Romů-muslimů je silnější stránka víry, zatímco u nemuslimů – hlavně u některých konvertitek a konvertitů – se jedná mnohdy spíše
o záležitost kultury, komplexu. Ale je to takové paušalizování – osobně bych
radši hodnotil případ od případu.

Existovaly pokusy o založení vyloženě romských křesťanských církví.
Odehrávalo se něco podobného i mezi Romy-muslimy?

Pokud mi je známo, tak ne.

Setkal jste se při svých cestách a návštěvách v zahraničí s muslimskými Romy?

Bohužel vysloveně s romskou komunitou muslimů ne, ale mí přátele se s nimi
setkali v Bosně a Sýrii.

Pokud ano, kde, jaké byly dojmy?

Kolegové mi Romy-muslimy popisovali jako etnikum sice vyznávající islám, ale
mající vlastní kulturu a tradice a většinou žijící odděleně od ostatních etnik.

Mají Romové-muslimové v jednotlivých zemích nějaké svoje vlastní duchovní
autority?

Ano. Většinou se jedná o systém podobný arabské kmenové struktuře, kdy nejstarší
členové rodin a komunit jsou většinou bráni i za náboženské autority.

Před lety se tu ujala podivná fáma: že by do chudých romských osad na
Slovensku i do ghett v Česku mohli přijít radikální muslimští agitátoři a
obrátit tady snadno frustrovanou část Romů na bojovný islám. Nevíte, jak tato
úvaha vůbec vznikla?

Tak o tom slyším poprvé až od vás. Pokud vím, tak vysloveně na misii vůči českým
Romům se nezaměřuje ani jedna muslimská organizace působící v ČR. Pouze Islámská
nadace v Brně zvažuje překlad základních materiálů o islámu do romštiny, aby
usnadnila romsky hovořícím lidem poznání základních principu islámu.

I když šlo o nesmysl, je fakt, že občas se okrajovým křesťanským církvím či
sektám podaří ulovit stoupence mezi Romy. Bylo by nelogické, kdyby to nikdy
nenapadlo některé stoupence islámu. Setkal jste se někdy s takovými diskusemi či
úvahami mezi zde žijícími stoupenci islámu, kteří samozřejmě chtějí svoje učení
šířit tak, jak ho šíří i jiná náboženství?

Ano, okrajově o tom občas někteří muslimové diskutují, ale vždy to zapadne do
zapomnění. Mezi současnými muslimskými aktivisty v ČR není nikdo, kdo by tomu
chtěl věnovat větší úsilí a svou aktivitu. Mezi muslimy v ČR není příliš velké
povědomí o Romech a jejich komunitě.

V Izraeli se kdysi mezi částí duchovních velice diskutovalo o tom, jestli se
mohou černošští Falašové, kmen z Etiopie, vůbec považovat za Židy. Nevznikaly
někdy podobné debaty mezi islámskými duchovními např. kvůli tomu, že by byly
výhrady vůči povrchnímu osvojení islámu některými Romy atd.?

Určitě se najdou lidé a duchovní takto uvažující, ale ne pouze vůči Romům, ale
všem – z jejich pohledu – malověrným. Ale hlavní proud muslimských teologů a
aktivistů obdobné názory odmítá a drží se zásady stanovené Koránem, že každý,
kdo vyznává víru v jednoho jediného Boha a uznává Mohameda za proroka, je
muslim. A to i kdyby se dopustil nějakého malého hříchu. Podle Koránu člověka
islámu zbavuje pouze modloslužba a otevřené vyslovení nevíry v Boha.

Nemůžu vymazat z paměti článek z doby bezprostředně po porážce Saddáma
Husajna v Íráku. Psalo se v něm o Romech v Bagdádu, byla popisována averze silně
věřících Arabů vůči Romům, proti jejich prý příliš bujarým oslavám, vztahu k
alkoholu, údajné prostituci některých Romek, dodávaných prý Saddámovým
úředníkům. Romové zase popisovali diskriminaci ze strany Arabů, ti se zas
vyhýbali romské čtvrti. I když objektivitu článku nedokážu posoudit, přímo mě
šokovalo, že tak daleko, v naprosto odlišných podmínkách a kulturách, navíc tam,
kde se ti lidé barvou pleti vůbec neliší, je to soužití popisováno podobně jako
u nás.

Bohužel, obdobné problémy se občas objevují, ale jedná se mnohdy o problém
soužití osob majících rozdílnou kulturu. A v arabské společnosti založené na
kmenových vazbách a příslušnosti k různým skupinám se takovéto problémy občas
objevují, ale mnohdy jsou pouze zástěrkami pro skutečné důvody vycházející z
ekonomických nebo politických zájmů. Většinou je míra bezbožnosti, pokrytectví a
hříchu stejná jak u Romů, tak i Arabů.

Jaké víry jsou Romové v Albánii, Bosně a Kosovu?

V Albánii, Bosně a Kosovu jsou jak muslimové, tak i křesťané. Přesné
procentuální rozdělení bohužel neznám. Ale lidé z těchto míst žijící v ČR mi
řekli, že převažují spíše muslimové.

O povstání v Albánii kvůli tzv. pyramidovým hrám a válce v Bosně a v Kosovu
jste asi podrobně informován. Dalo by se popsat, jakou pozici měli místní Romové
(nejen muslimové) v těchto zemích a v těchto konfliktech, jak vycházeli s
různými stranami? Četl jsem kdysi, že vyhánění Romů z Kosova albánskými
ozbrojenci měla údajně zčásti zapříčinit účast některých romských předáků v
úřadech ustavených v Kosovu Srby, a také údajně účast na rabování majetku
Albánců. Neznáte bližší podrobnosti k těmto dohadům?

Ano, bohužel je pravda, že v případě Kosova došlo k napětí a střetům mezi
Albánci a Romy kvůli vztahům s tehdejším Miloševičovým režimem a kolaboraci s
ním. Co jsem ale slyšel, vyzvali přední duchovní představitelé albánských
muslimů věřící muslimy, aby se nemstili ani Srbům, ani Romům. Aby jim naopak
ukázali milosrdenství a odpuštění a začali tak novou etapu vzájemných vztahů, i
když ne všem lidem na obou stranách se to líbí. V záležitosti Kosova se tedy
jedná o konflikt etnický, který se jednotliví aktéři mnohdy snaží zakrýt
náboženstvím.

Mohl byste srovnat Romy bez víry, Romy pod vlivem křesťanství a Romy věřící v
islám? V čem je pro ně třeba islám výhodnější a co jim přináší navíc proti jiným
náboženstvím?

Víte, já bych si tohle srovnání nerad dovolil. Jakékoliv paušální srovnání
etnik, skupin atd. je zavádějící. Podle mě osobně je jedno, jestli Rom věří v
křesťanství nebo islám, podstatné je, aby stejně jako v případě jiných etnik byl
dobrým člověkem. V případě islámu si myslím, že doposud v muslimské společnosti
nebyli Romové vystaveni takové perzekuci, jako ve společnosti tvrdící o sobě, že
je křesťanská.

Vyšlo v Romano hangos 7-2010 na
http://www.srnm.cz

Pomozte nám šířit pravdivé zpravodajství o Romech
Teď populární icon