Tomáš Ščuka: Povídka od romského autora o černé kůži není rasistická, problém je v nepřipravenosti učitelů, kteří musí postupovat citlivě

Kniha o Božím Sidorkovi (v romštině Pal le Devleskero Sidorkus) od romského autora Vladislava Halušky, která zahrnuje krátké romské pohádky převyprávěné tímto talentovaným spisovatelem, vyvolala na sociálních sítích negativní reakce. Jedna z povídek je totiž součástí čítanky pro 6. ročník základní školy. Samotná kniha vyšla před více než 20 lety ve dvojjazyčné podobě. Český překlad poskytla tehdejší Katedra romistiky na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze.
Poslechněte si článek v audiu
Dle příspěvku nejmenované maminky na sociální síti Facebook přišla její dcera s pláčem ze školy, jelikož musela ve výuce číst text povídky – Černá cikánská kůže. Z přiložených fotografií značné části textu lze ovšem po obsahové stránce analyzovat zájem autora Vladislava Halušky zachytit vyprávěním o výměně barvy kůže mezi spolužáky, jak těžké je být romským dítětem.
Plně chápu, že ztučněný nadpis Černá cikánská kůže může působit příliš surově a vyvolávat silné emoce.
Plně chápu, že ztučněný nadpis Černá cikánská kůže může působit příliš surově a vyvolávat silné emoce. Tento výraz může být vnímán jako provokativní a zbytečně ostrý, zejména ve školním kontextu, kde by bylo vhodné přistupovat k takovým tématům citlivěji. Nicméně pokud se čtenář ponoří do dalších částí povídky, začíná mu být jasné, že textové pasáže, které se zmiňují o Cikánech, kteří kradou, nejsou zaměřeny směrem k Romům, ale spíše na konkrétní situaci, ve které se ocitá neromský chlapec. Tento mladý hrdina na jeden den zažívá, co to znamená být jiný, cítit se vyloučený a nespravedlivě obviňovaný – jen pro svou barvu pleti.
Vůli autorů proto vnímám v dobré víře. Jejich cílem bylo poukázat na nerovnosti mezi dětmi ve škole.
Rozhodně tím ale nechci snížit rozhořčenost maminky a pocity její dcery z průběhu výuky. Ba naopak! Jde o případ, který dokazuje, že dobrá vůle autorů nestačí. Břemeno anticiganismu je romským dětem vryto hluboko pod kůži. Číst povídku o černé cikánské kůži před celou třídou je v daný moment pro romské dítě zkrátka jen další zkouškou schopnosti nést tíhu antiromství. A je vlastně úplně jedno, jaká je pointa povídky nebo učiva.
Bez odborné přípravy pedagogů, která by byla součástí vysokoškolských programů pro učitelství, může docházet k podobným situacím. Nedostatečné zahrnutí témat týkajících se Romů do školní výuky je problém, který je třeba řešit. Tato témata by měla být součástí přípravy budoucích učitelů, aby mohli efektivně přistupovat k výuce o romské menšině a měnit tak společenské vnímání a předsudky vůči ní. Pouze s adekvátní přípravou pedagogů je možné zajistit, že školní prostředí bude inkluzivní a otevřené pro všechny žáky bez ohledu na jejich etnický původ.