Nebyla to úlitba závažnému tématu, ani kinematografii pořadatelské země.
Cigán Martina Šulíka dostal v Karlových Varech hned tři ceny a rozhodně si je
zaslouží. Poroty neokázalý snímek ocenily hlavně proto, že nijak nemoralizuje,
nevychovává, ale také své postavy neromantizuje a nelakuje narůžovo realitu, v
níž se odehrává. Prostě jenom ukazuje napínavý příběh jednoho dospívajícího
kluka ze zapadlé romské osady na severovýchodním Slovensku. Režisér se svým
dvorním scenáristou Markem Leščákem natočil film, který může nabídnout exotické
lokace a univerzálně sdělné a srozumitelné téma, což jsou základní předpoklady k
úspěchu na festivalovém okruhu.
Na realistický filmový příběh z Chánova si čeští tvůrci zatím netroufají,
přesto se tu v posledních dvaceti letech natočilo několik rozporuplných pokusů
zprostředkovat romskou životní zkušenost. Ztroskotaly většinou na tom, že se na
ni dívaly z pohledu bílé většiny. Na příkladu několika z nich se dá ukázat,
jakým pastem se Šulík při realizaci svého projektu úspěšně vyhnul.