Renata Berkyová: Most! Seriál o cikorkách, který není pro Luďany
Osmidílný seriál Most!, který Česká televize začala vysílat začátkem letošního roku, hýbe světem. Alespoň tedy tím českým, či česko-romským, chcete-li. Seriál, který si má brát „na paškál složitá témata, jako jsou nesnášenlivost a xenofobie“ je tématem mnohých debat, v práci, hospodě, mezi kamarády. A ten, kdo na Most! nemá názor, jakoby nebyl. A ač jsem sama po zhlédnutí prvních dílů měla vcelku jasno, s postupující mediální masáží, nekonečných debat na sociálních sítí a reakcí okolí, tak celkem jasno nemám.
Leitmotivem seriálu je (má být) parodie současné společnosti a její nejvýraznějších předsudků a stereotypů. Ústřední postavy jsou pak nositeli našich vlastních stereotypních obrazců, které tvůrci odvážně orámovali konkrétním městem, už beztak opředeným mýty o nebezpečném ghettu. Nechybí transexuál, lemplové a opilci, životní trosky, u kterých se „dědí“ odpor k cigošům.
Myslím, že pro většinu diváků je nadsázka zřejmá a seriálu nemožno upřít vtip, který do něj vtiskli zkušení tvůrci v čele s Janem Prušinovským (Kobry a užovky 2015, seriál Trpaslík 2017). Ovšem tu opravdovou zábavu přináší až romští herci a jejich talent trefně glosovat dobře známé situace. Nezřídka tak, aby divákům po prvotním záchvatu smíchu onen úsměv na tváři zamrznul a nutí k zamyšlení – řekla bych, těch více osvícených.
Ovšem tu opravdovou zábavu přináší až romští herci a jejich talent trefně glosovat dobře známé situace.
„To, že sem přijde nějaká pleška řvát, to vyřešíme. To ho zmlátíme, pobodáme. Ale nejhorší je babka v Jednotě, která vráží do cigánky s košíkem, rozumíš?“ vysvětluje jedna z romských postav a naráží tak na mýty, které se k Chánovu vážou a kolují mezi lidmi.
Julius Oračko alias Laco, který zde hraje prchlivého Chánovčana, tuto hloupou předpojatost výstižně zachycuje, když na uklízející Romy křičí: „Proč uklízíte? Tady je Chánov, tady má být bordel!“ Geniálně a s dobře zacílenou nadsázkou zapůsobila i historka o jezení psů, kterou si ti samí chánovští pánové vystřelí z Luďana (Martin Hofmann).
„A ty velké nadíváme,“ dodává s úsměvem Franta – jedna z nejvýraznějších postav seriálu. Ostatně právě Franta (Zdeněk Godla), jakožto Rom, je v seriálu vedle množství lůzrů pozitivní postavou, jediný pracující, jenž všechno zachraňuje a s nikým vlastně nemá problém. Jak se ukazuje ani s transsexuální Dášou.
Seriál sám o sobě mě baví. Je v něm cítit humor a satira na obě strany (pomineme-li, že jsou v něm další roviny stereotypů a předsudků), která odlehčuje závažná témata dnešní společnosti a ve srovnání s jinými seriály, v nichž vystupují romské postavy zase „za Romy“, se netváří, že chce zobrazit svět tak, jak opravdu funguje. Je to svět, který jsme si v hlavách sami vytvořili. Sama ho vnímám spíš jako nakumulované zhmotnění všech předsudků a mylných představ o lidech, které neznáme, anebo kteří jaksi vybočují. I Luďkova bývalka je nespokojená, že přijali jejich syna Tondu na gymnázium: „Co tady bude kluk dělat, když se tak odlišuje? Dyť se na nás budou dívat skrz prsty!“
Jenže. Je tu stále dost těch, kteří se baví na „přesném zobrazení reality“, a já se nestačím divit, jak rychle se seriálové reálie infiltrovaly do skutečného pohledu na Romy. Slovník si rychle osvojili vysokoškoláci i důchodci – teď nejsme Romové, už ani cikáni, ale cikorky.
Ač je Most! sebevíc přízemní a nekorektní, a jak by možná někteří řekli, „lidský“, domnívám se, že není „pro Luďany“. Že není pro ty, kteří neumí nebo nechtějí číst mezi řádky. Obávám se, že v některých momentech je hranice ironie a její snesitelnosti natolik úzká, že spíše, než by rozpouštěla bariéry tak legitimizuje mluvit na Romy nebo o Romech obdobným způsobem v reálném životě (či virtuálním) a čekat navíc potlesk za vtipnost (jak se mi nedávno stalo).
Samozřejmě, že Romové dokáží mít nadhled a brát věci s humorem (myslím, že v naší kultuře má právě humor velmi specifické místo), ale toho, kdo nedokáže rozlišit mezi stylizovaným filmovým dílem a reálnými lidmi, považuji jednoduše za hlupáka.
Čím víc se o seriálu mluví, tím ostražitěji vnímám, jak různí lidé reagují, a musím dát částečně za pravdu těm, kteří mají vůči seriálu výhrady.
V našem regionu zatím nevznikl film, který by tuto nerovnováhu v zobrazování Romů vyvažoval, aniž by se nesnažil moralizovat a poučovat, jak se to částečně povedlo např. v Lynči.
V české produkci jen stěží najdeme film, ve kterém by nebyli Romové zobrazováni jako „Cikáni“ na hraně zákona či chudoby. Most! je sám o sobě podle mého názoru skvělý. Jeho nedokonalostí je ale nutnost dovysvětlovávat kontext a ujasňovat správné interpretace. Což sice není součástí nebo účelem seriálu, ale vyvolává minimálně smíšené pocity, kdy se jednoduše nemůžeme rozhodnout, jestli se vám to díky satirickému provedení a dobrým hláškám líbí, anebo pro svou drsnost a tlačení do extrému nelíbí.
Ten druhý handicap, který si Most! s sebou přináší, je jeho osamocení (či ojedinělost?) na poli zobrazování Romů. Absence jiné než stereotypní alternativy je v české produkci patrná. A tady jde zodpovědnost za producentem, v tomto případě veřejnoprávní televizí. Dokud totiž Česká televize nabídne prostor Romům pouze v podobě karikatur, kriminálních živlů anebo jako hostů do bulvárního pořadu Máte slovo, bude i vydařený Most! znít spíš jako (romský) smích přes slzy.